facebook

Cadillac XLR 2009

See other trims

Cadillac XLR 2009

Trop forte concurrence

Par Benoit Charrette

Malgré un nombre indéniable de qualités, la XLR n'a jamais conquis le cœur des acheteurs de cabriolets haut de gamme. Il se vend trois à quatre fois plus de Mercedes SL ou de BMW Série 6. La raison est simple : GM n'a pas encore appris comment fabriquer un produit raffiné. La XLR n'est rien d'autre qu'une Corvette endimanchée, et ce n'est pas ce que la clientèle visée recherche. Pourtant ce n'est pas faute d'essayer.

Carrosserie

Cadillac avait présenté la XLR sous le vocable « Art and Science » lors de son lancement, en 2004. On pourrait attribuer à l'art baroque les lignes tendues et ses flancs très épurés qui semblent avoir été coupés à la hache. Les porte-à-faux avant et arrière très courts contribuent au style provocateur. La version XLR-V offre des jantes en aluminium très aérées, des quadruples sorties d'échappement centrales et les petits logos apposés sur les flancs pour identifier cette variante sportive. L'inconvénient d'un style aussi tranchant est sa courte durée de vie. Alors que Mercedes, avec sa SL, ou Porsche, avec sa 911, offrent des lignes indémodables, la XLR a déjà l'air défraîchie. C'est probablement un facteur qui a contribué à une baisse des ventes de plus de 40 % au Canada.

Habitacle

Ici, il faut avouer que Cadillac a fait l'effort de se mettre au diapason international. Le choix des matériaux et la qualité de l'assemblage sont sans reproche. L'équipement de série est pléthorique et, contrairement à certaines concurrentes, le client possède une voiture complètement équipée sans devoir piger dans une liste interminable et très coûteuse d'options. Parmi les quelques irritants, le coffre déclare forfait dès qu'on range le toit. Un point très pénalisant car il empêche d'envisager le petit week-end en amoureux sur routes ensoleillées. Un comble pour un tel engin ! Mais malgré tout, c'est du côté de la finition et de l'aménagement que cette voiture marque le plus de points. Il s'agit sans doute du plus bel exemple d'intérieur de GM.

Mécanique

Difficile d'imaginer une Cadillac sans son V8. La version de base fait confiance à la crème de la crème de GM, le moteur Northstar de 4,6 litres qui développe une puissance de 320 chevaux. Ce moteur n'a rien à envier à ses concurrents germaniques. Il est souple, puissant et capable de se montrer discret (un peu trop même) sur la route. Sur la version V, Cadillac a repris le même V8 auquel elle a greffé un compresseur Roots, le plus gros compresseur de la production mondiale ! Cela en dit long sur les ambitions de Cadillac. Mais les 123 chevaux supplémentaires de la XLR-V ne sont pas à mettre au seul crédit de cet appendice mécanique. On a entièrement revu le V8 dans ses entrailles pour lui permettre d'encaisser cette puissance. Il est à noter que 90 % du couple est disponible dès 2500 tr/min. Inutile d'ajouter que ce V8 est puissant mais également très souple. Une souplesse à laquelle contribue activement la boîte de vitesses automatique à 6 rapports qui équipe les deux versions. Si ce n'était de l'écusson Cadillac, vous pourriez croire que vous êtes au volant d'une européenne.

Comportement

La suspension à double triangulation à l'avant et à l'arrière flanquée d'une répartition 50/50 du poids a une incidence positive sur le comportement routier. La V profite en plus d'une suspension avec mode sport réglable baptisé MRC (Magnetic Ride Control). En utilisant les propriétés magnétiques du fer, elle permet un amortissement variable en fonction de divers paramètres. La qualité du confort est bonne, mais j'aurais tout de même souhaité une meilleure communion avec la route; de plus, la suspension devient franchement raide quand la route se dégrade. Nous sommes encore loin de BMW et de Porsche, et c'est dommage. Pour ce qui est des accélérations, rien à redire, vous mettrez 5,8 secondes à boucler le 0 à 100 km/h dans la version de base et seulement 5 secondes avec la XLR-V.

Conclusion

La Cadillac XLR-V est bien finie, originale et puissante. Dommage que son V8 de base soit si discret, et que son image soit peu développée. Un handicap majeur car, dans cette catégorie, sans image point de salut.

Deuxième avis : Philippe Laguë

Pour sa première tentative dans le très sélect créneau des cabriolets de plus de 100 000 $, force est d'admettre que Cadillac a réussi son entrée. Jugez plutôt : des lignes spectaculaires, originales; de la puissance; du confort; un comportement routier relevé; une mécanique raffinée et une technologie de pointe. La XLR a tout ça, en plus de garantir l'exclusivité à celui ou à celle qui en possède une. Certes, elle n'a pas le prestige d'une Mercedes-Benz SL, d'une Jaguar XK ou d'une Porsche 911 Cabriolet ; mais il était important pour GM de prouver que sa division de prestige pouvait se mesurer à des marques aussi réputées. S'il est difficile d'obtenir des données sur la fiabilité de la XLR, il faut néanmoins mentionner que les allemandes ne brillent guère à ce chapitre, à l'exception de Porsche.

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
5 Years/160,000 km

Corrosion:
3 Years/60,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Hybrid/Electric Components:
8 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/160,000 km
includes Courtesy Transportation

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 103,075.00 $
Frais de transport 1,420.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 104,495.00 $
Prix total sans les options 104,495.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Two-seater

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear-Wheel-Drive
Trans Order Code MX0
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 4.03
Second Gear Ratio (:1) 2.37
Third Gear Ratio (:1) 1.55
Fourth Gear Ratio (:1) 1.15
Fifth Gear Ratio (:1) 0.85
Sixth Gear Ratio (:1) 0.67
Reverse Ratio (:1) 3.02
Final Drive Axle Ratio (:1) 2.73
Mileage
EnerGuide Estimate - City 14.1 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 8.1 L/100 km
Cruising Range - City 1135.43 mi
Cruising Range - Hwy 1976.49 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LH2
Engine Type Gas V8
Displacement 4.6L/279
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 320 @ 6400
SAE Net Torque @ RPM 310 @ 4400
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) 150
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 2
Passenger Volume N/A
Front Head Room 37.6 in
Front Leg Room 42.6 in
Front Shoulder Room 54.3 in
Front Hip Room 53.0 in
Second Head Room N/A
Second Leg Room N/A
Second Shoulder Room N/A
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 105.7 in
Length, Overall 177.7 in
Width, Max w/o mirrors 72.3 in
Height, Overall 50.4 in
Track Width, Front 62.2 in
Track Width, Rear 62.2 in
Min Ground Clearance 6.6 in
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume 11.6 (4.4 top down) ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3804 lbs
Trailering
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear Independent
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.13 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear 0.93 in
Tires
Front Tire Size P235/50WR18
Rear Tire Size P235/50WR18
Wheels
Front Wheel Size 18 x 8 in
Rear Wheel Size 18 x 8 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Steering
Steering Type Magnasteer Var Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 17.2
Lock to Lock Turns (Steering) 2.9
Turning Diameter - Curb to Curb 39.0 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.8 x 1.30 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 12.0 x 1.00 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 68.1 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 4.6L DOHC SFI VVT Northstar V8 engine
  • 6-speed automatic transmission -inc: driver shift control
  • Rear wheel drive
  • Maintenance-free battery w/run-down protection
  • 150-amp alternator
  • 4-wheel independent suspension w/Magnetic Ride Control
  • Magnasteer speed-sensitive pwr rack & pinion steering
  • Automatic parking brake release
  • Chrome plated dual exhaust tips

EXTERIOR

  • 9-spoke painted aluminum wheels
  • P235/50WR18 BSW extended mobility tires
  • Pwr retractable hard top
  • Chrome finish grille
  • Bi-functional high-intensity discharge headlamps-inc: steerable adaptive forward lighting system, headlamp washers, twilight sentinel automatic lamp control
  • Integral front fog lamps
  • LED tail lights
  • Manual folding heated pwr mirrors-inc: driver-side auto-dimming, memory
  • Solar-Ray light-tinted glass
  • RainSense intermittent windshield wipers

ENTERTAINMENT

  • AM/FM stereo w/in-dash 6-disc CD changer/DVD navigation -inc: 6.5" LCD colour display touch-screen, Bose premium 9-speaker system, voice recognition, radio data system (RDS), digital clock, TheftLock *Can be used as a DVD movie player when vehicle is in park* *At time of print, detailed map coverage is available for most major urban areas of the United States & for certain metropolitan areas of Canada (Vancouver, Calgary, Edmonton, Winnipeg, Windsor, London, Toronto, Ottawa, Montreal, Quebec City & Halifax). Coverage is limited outside these areas. Includes navigation disc updates on 1st & 2nd anniversary of delivery.*
  • XM satellite radio-inc: 130 channels of digital quality sound w/coast-to-coast signal coverage *Includes (12) free trial months beyond which service fees apply*
  • Integral antenna
  • Bluetooth hands-free phone system

INTERIOR

  • Leather seating surfaces
  • Leather-wrapped interior
  • Floor console-inc: ashtray w/lighter, aux pwr outlet, coin holder, dual cup holders, storage compartments
  • Carpeted floor mats
  • Aluminum door sill plates
  • Pwr tilt/telescopic steering column
  • Leather-wrapped heated steering wheel rim w/wood trim
  • Steering wheel accessory controls-inc: cruise control, voice recognition, audio system
  • Keyless ignition w/push-button start
  • Electronic/analogue instrumentation
  • Head-up display-inc: digital readouts for speed, gear, adaptive cruise, radio info, hi-beam, fuel level, 5-language display capability (English, French, German, Italian, Spanish)
  • Driver info centre-inc: 20-character display w/tire pressure, 5-language capability (English, French, German, Italian & Spanish)
  • Pwr windows w/express-up/down-inc: integrated automatic indexing seal system
  • Programmable pwr door locks-inc: lockout protection
  • Memory personalization system w/presets for (2) drivers-inc: driver seat, exterior mirrors w/parallel park assist, steering column, climate control, sound system, driver info centre
  • Adaptive cruise control-inc: radar-adjusted speed maintains preset following distance, tell-tale in IP display
  • Keyless access system-inc: (2) remote key fobs w/auto door unlock & open by touching door switch
  • Universal home remote-inc: 3-channel programmable garage door opener
  • Pwr fuel-filler door
  • Push-button pwr open/close decklid
  • Audible/visual theft-deterrent system w/immobilizer
  • Dual-zone automatic climate control w/pollen filter
  • Electric rear window defogger
  • Natural olive ash burl wood & quartz metal accents-inc: door handles, shift knob, centre console, instrument panel
  • Aluminum interior accents-inc: centre console, door armrests, door switch bezels, centre air outlet, climate control, radio, steering wheel
  • Lockable illuminated glovebox
  • Door map storage pockets
  • Alcantara microfibre headliner
  • Auto-dimming rearview mirror w/OnStar controls
  • Illuminated visor vanity mirrors
  • Illuminated entry/exit w/courtesy lamps & entrance lamps in base of door
  • Trunk convenience net

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock disc brakes
  • All-speed electronic traction control
  • StabiliTrak electronic stability control system
  • Dual-stage frontal airbags w/dynamic passenger sensing system
  • Driver/front passenger side-impact airbags (head & thorax protection)
  • 3-point seatbelts w/pretensioners & child restraint provisions
  • Ultrasonic rear parking assist-inc: rearview LED light bar, audible warning
  • Tire pressure monitoring system-inc: air pressure sensors in each tire, display in driver info centre
  • Emergency interior trunk release handle
  • OnStar in-vehicle Communications System & Assistance Service-inc: (1) year Directions & Connections Plan w/turn-by-turn navigation (TBT availability impacted by some geographic/cellular limitations, advisor-assisted routing available)

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: standard equipment
1SA 0 $

ENGINE

4.6L DOHC SFI VVT NORTHSTAR V8 ENGINE
  • (STD)
LH2 0 $

TRANSMISSION

6-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
  • inc: driver shift control (STD)
MX0 0 $

WHEEL TYPE

9-SPOKE PAINTED ALUMINUM WHEELS N87 0 $
9-SPOKE CHROMED ALUMINUM WHEELS PD5 1300 $

PAINT

RADIANT SILVER 17U 0 $
BLACK RAVEN 41U 0 $
GRAY FLANNEL 57U 0 $
ELECTRA BLUE 85U 0 $
CRYSTAL RED 89U 0 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TYPE

FRONT BUCKET SEATS
  • inc: 8-way pwr adjusters w/driver memory, easy entry/exit, adjustable upper & lower lumbar support, heated & cooled seat cushions & seatbacks, integrated audio (STD)
AQ9 0 $

SEAT TRIM

EBONY/CASHMERE, LEATHER SEATING SURFACES 274 0 $
CASHMERE/EBONY, LEATHER SEATING SURFACES 314 0 $
EBONY/EBONY, LEATHER SEATING SURFACES 194 0 $

RADIO

AM/FM STEREO W/IN-DASH 6-DISC CD CHANGER/DVD NAVIGATION
  • inc: 6.5" LCD colour display touch-screen, Bose premium 9-speaker system, voice recognition, radio data system (RDS), digital clock, TheftLock *Can be used as a DVD movie player when vehicle is in park* (STD)
  • *At time of print, detailed map coverage is available for most major urban areas of the United States & for certain metropolitan areas of Canada (Vancouver, Calgary, Edmonton, Winnipeg, Windsor, London, Toronto, Ottawa, Montreal, Quebec City & Halifax). Coverage is limited outside these areas. Includes navigation disc updates on 1st & 2nd anniversary of delivery.*
U2R 0 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

FRONT LICENSE PLATE MOUNTING PROVISIONS
  • *Included for vehicles shipped to BC, MB, NB, NL, NT, NS, NU, ON. Optional for vehicles shipped to AB, PE, QC, SK, YT regions.*
VK3 15 $