facebook

Cadillac SRX 2005

See other trims

Cadillac SRX 2005

Quand GM s’y met…

N a d i n e F i l i o n

L’offre de crossovers s’accroît de plus en plus. L’an dernier au Canada, les ventes de ce nouveau segment ont crû de 88 % – de très loin la plus importante augmentation de l’industrie. Avec son SRX, Cadillac nage au beau milieu de cette action. Surtout, le véhicule prouve que lorsque GM le veut, il le peut.

Carrosserie

On ne peut accuser Cadillac de ne pas oser. Avec son design edge, le SRX ne plaît peut-être pas à tous, mais il a le mérite d’être différent. Et audacieux. Bravo. Assemblé sur la plateforme Sigma (qu’il partage avec la berline CTS), le SRX a moins l’air d’un mastodonte que la plupart des utilitaires. Mais ne vous y méprenez pas: il accueille sept passagers – à condition cependant que les deux occupants de la troisième banquette soient de petit gabarit… ou tolérants de nature.

Habitacle

Qu’un constructeur qui ose tant pour l’extérieur d’un véhicule se contente d’un intérieur aussi morne est difficile à comprendre. Le plastique « cheapette » qui recouvre la planche de bord du SRX, l’instrumentation sans inspiration et l’écran d’ordinateur à la lecture vieillotte et cafouilleuse ne conviennent pas du tout à un véhicule de luxe. Il en résulte d’ailleurs un habitacle froid et peu accueillant. Quitte à chicaner, parlons de ces sorties du véhicule qui se terminent inévitablement par un peu plus de calcium sur le mollet. C’est comme si la marche était toujours trop haute. Notons aussi la piètre visibilité arrière et latérale, qui est le lot des carrosseries en «tube». En revanche, le toit ouvrant qui s’étire jusqu’au-dessus de la tête des passagers arrière est un beau «plus ». Tout comme le hayon qui se fait tout léger, et la troisième banquette qui s’abaisse électriquement (bon, elle met 20 longues secondes à s’exécuter, mais cela vous évite le tour de rein). Le hic, c’est que trois fois sur quatre, ces équipements sont optionnels. Dans un véhicule de plus de 50 000 $ (plus de 60 000 $ si l’on opte pour le V8), on aurait voulu que soient inclus la mémoire pré-sélectionnée du siège du conducteur, les pédales ajustables, la climatisation arrière ou encore le toit ouvrant (oui, oui, le toit ouvrant est optionnel!). On aurait aussi voulu que le volant soit télescopique, pas seulement inclinable.

Mécanique

Deux motorisations propulsent le SRX : un moteur V6 de 3,6 litres produisant 255 chevaux et le V8 Northstar (le même que pour le roadster XLR), qui développe 320 chevaux. Le véhicule peut être livré avec la traction intégrale. Qu’une seule boîte au catalogue, mais une qui travaille tout en douceur : l’automatique à cinq rapports avec mode manuel.

Comportement

Se glisser derrière le volant du SRX fait oublier toutes les récriminations énumérées ci-dessus. Les ingénieurs ont su atteindre un bel équilibre entre le confort et la performance, notamment grâce à la suspension Magnetic Ride (optionnelle, bien sûr…). L’invention donne de fantastiques résultats – elle a d’ailleurs remporté le prix de la Meilleure Nouvelle Technologie décerné par l’Association des journalistes automobiles du Canada en 2003. En accélération, le SRX sait fort bien se démener. Appuyez sur le champignon et vous verrez… La direction n’est ni trop molle ni trop rigide. La tenue de route se révèle stable. Le système StabiliTrack et le dispositif d’antipatinage s’exécutent de façon rassurante. Bref, maniable et presque athlétique, le SRX. Qui a dit qu’on ne pouvait avoir du plaisir à conduire autre chose qu’une voiture sport ?

Conclusion

Va pour le plaisir de conduire, mais encore une fois, pour un prix de base de plus de 50 000 $ qui grimpe allègrement au rythme des options (la version essayée valait 73405$!), plusieurs diront que les crossovers, c’est bien beau, mais il y a des limites.

Forces

•Belles performances •Lignes extérieures audacieuses •Des aides à la conduite qui fonctionnent bien

Faiblesses

•Équipements optionnels qu’on voudrait de série •Marche haute •Design intérieur peu inspirant

Nouveautés en 2005

•Groupe remorquage (V6), suspention magnétique pour version à propulsion, appliques chromées sur tableau de bord

2e opinion Philippe Laguë

• Le SRX évolue dans un créneau où la concurrence est relevée, avec des adversaires ayant pour nom Acura (MDX), BMW (X5), Lexus (RX 330) et Infiniti (FX45), pour ne nommer qu’eux. Mais il ne souffre d’aucun complexe vis-à-vis de ces nobles rivaux ; dans certains cas, il n’en fait qu’une bouchée ! Résumons : il est plus confortable que les X5 et FX45 ; moins ennuyant à conduire que les MDX et RX 330 ; son V8 est aussi puissant que ceux de BMW et d’Infiniti ; et sa finition est irréprochable. Une seule inconnue : la fiabilité. Seul le temps nous dira si Cadillac peut désormais faire jeu égal avec les marques de prestige japonaises à ce chapitre. Mais comme première tentative dans le créneau des crossovers de luxe, on peut dire que c’est réussi ! Impressionnant.

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
4 Years/80,000 km

Corrosion:
4 Years/80,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
4 Years/80,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 61,215.00 $
Frais de transport 1,100.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 62,315.00 $
Prix total sans les options 62,315.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Wagon

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear Wheel Drive
Trans Order Code MX0
Trans Type 5
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.42
Second Gear Ratio (:1) 2.22
Third Gear Ratio (:1) 1.60
Fourth Gear Ratio (:1) 1.00
Fifth Gear Ratio (:1) 0.76
Reverse Ratio (:1) 3.02
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.23
Mileage
EnerGuide Estimate - City 15.6 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 9.4 L/100 km
Cruising Range - City 1142.29 mi
Cruising Range - Hwy 1895.72 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LH2
Engine Type Gas V8
Displacement 4.6L/279
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 320 @ 6400
SAE Net Torque @ RPM 315 @ 4400
Electrical
Cooling System

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume N/A
Front Head Room 40.3 in
Front Leg Room 42.1 in
Front Shoulder Room 58.7 in
Front Hip Room 56.3 in
Second Head Room 38.4 in
Second Leg Room 41.0 in
Second Shoulder Room 57.6 in
Second Hip Room 56.3 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 116.4 in
Length, Overall 194.9 in
Width, Max w/o mirrors 72.6 in
Height, Overall 67.8 in
Cargo Area Dimensions
Cargo Volume to Seat 1 69.5 ft³
Cargo Volume to Seat 2 32.4 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 4302 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 2000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 200 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear Independent
Tires
Front Tire Size P235/60VR18
Rear Tire Size P255/55VR18
Spare Tire Size N/A
Wheels
Front Wheel Size 18 x 8 in
Rear Wheel Size 18 x 8 in
Spare Wheel Size N/A
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Speed-Sensitive
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 75.8 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 4.6L VVT SFI V8 NorthStar engine
  • Engine oil cooler
  • Synthetic oil
  • Engine block heater & cord set
  • 5-speed automatic transmission-inc: driver shift control, down grade detection, performance algorithm liftfoot & shift stabilization
  • Full-range traction control-inc: on/off switch in shifter trim plate
  • 4-channel StabiliTrak vehicle stability enhancement system w/active steering effort compensation
  • Rear wheel drive
  • Battery run-down protection
  • Independent front & rear suspension w/automatic level control
  • P235/60VR18 front & P255/55VR18 rear blackwall tires
  • 18" x 8" ultra-bright machined aluminum wheels
  • Variable speed-sensitive pwr steering
  • Vacuum-assist 4-wheel vented disc brakes-inc: 4-channel antilock, panic brake assist, dynamic rear brake proportioning
  • 75.8 litre fuel capacity
  • Dual stainless steel exhaust w/chrome tips

EXTERIOR

  • Roof side rails
  • Front license plate frame
  • Tungsten halogen projector type wiper-activated headlamps w/Twilight Sentinel, automatic light control, flash-to-pass
  • Fog lamps w/integrated turn signals
  • Body-colour folding heated pwr mirrors w/driver-side auto-dimming
  • Solar Ray tinted glass w/privacy tint on rear doors, rear quarters & liftgate
  • Variable-intermittent wipers w/hood-mounted washers

INTERIOR

  • Heated reclining front bucket seats w/leather seating surfaces-inc: driver & passenger 8-way pwr adjusters, dual pwr lumbar adjusters, net map seatback pockets, (2) front & (3) 2nd row head restraints
  • Fore/aft adjustable 60/40 split-folding 2nd row seat w/deploying cup holders
  • Front floor console w/shifter & dual cup holders
  • Floor mats-inc: front, 2nd row & cargo
  • 3-spoke leather-wrapped steering wheel w/manual tilt
  • Steering wheel controls-inc: (2) rocker buttons on LH & RH spokes
  • Instrumentation-inc: analog speedometer, tachometer, coolant temp, fuel gauge
  • Driver information centre (DIC) integrated in radio display
  • Programmable automatic pwr door locks w/anti-lockout
  • Pwr windows-inc: front express up/down w/Pinchguard, express down rear, child lockout
  • Retained accessory pwr for radio, windows & wipers after key off
  • Cruise control w/stalk-mounted controls
  • Ultrasonic rear parking assist w/(4) sensors on rear fascia
  • Universal garage door opener
  • Theft-deterrent system-inc: Pass Key III+, engine immobilizer, audible/visual tamper alarm for doors & liftgate
  • Remote keyless entry-inc: verification notification w/illuminated entry, panic mode, (2) key fobs
  • 2-driver programmable personalization-inc: driver name, twilight delay, remote-activated verification perimeter lighting, auto door lock mode, delayed door locking, all passengers window lockout, enhanced chime volume, automatic recall of radio & HVAC settings
  • Memory personalization-inc: seat/exit & outside mirror position w/programmable tilt-down feature for (2) drivers
  • OnStar in-vehicle communications & assistance service w/(1) year "Directions & Connections" service plan
  • Automatic dual-zone climate control air conditioning w/air filter
  • Rear window defogger
  • AM/FM stereo w/CD player/in-dash 6-disc CD changer-inc: Radio Data System, Theftlock
  • Delphi 7-speaker system
  • AM/FM diversity antenna located in rear fixed quarter glass
  • Communications & GPS antenna on roof
  • Walnut burl wood accents-inc: shifter knob & plate, steering wheel, door handles
  • Ashtrays in front console (w/lighter) & rear doors
  • (3) auxiliary pwr outlets
  • Auto-dimming rearview mirror w/OnStar & compass
  • Overhead console-inc: map lights, cargo lights, IP dimmer switch, rear wiper controls
  • Driver & passenger illuminated visor mirrors
  • Lighting-inc: illuminated entry/exit lighting, front/mid/rear map, cargo & front door puddle
  • Reconfigurable cargo area storage system
  • Rear cargo area convenience net & cover

SAFETY

  • Vacuum-assist 4-wheel vented disc brakes-inc: 4-channel antilock, panic brake assist, dynamic rear brake proportioning
  • Driver & front passenger frontal air bags w/dual stage deployment
  • Driver & front passenger seat-mounted side air bags
  • Front & rear roof-mounted head-curtain air bags
  • All positions 3-point safety belts
  • Child seat anchors-inc: (3) 2nd row integrated top tethers, lower child seat LATCH system
  • Child security rear door locks
  • Full range traction control-inc: on/off switch in shifter trim plate
  • 4-channel StabiliTrak vehicle stability enhancement system w/active steering effort compensation

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

4.6L VVT SFI V8 NORTHSTAR ENGINE
  • (STD)
LH2 0 $

TRANSMISSION

5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION (RWD)
  • inc: driver shift control, down grade detection, performance algorithm liftfoot & shift stabilization (STD)
MX0 0 $
5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION (AWD)
  • inc: driver shift control, down grade detection, performance algorithm liftfoot & shift stabilization
MX7 2625 $

DIFFERENTIAL

NO LOCKING DIFFERENTIAL ___ 0 $
LIMITED-SLIP DIFFERENTIAL
  • (N/A w/MX7 AWD Trans)
G80 410 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 2
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
2 0 $
SELECT-A-UNIT (SAU) 3
  • (REQ: 1SC Preferred Equipment Group)
3 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

LUXURY PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: standard equipment
  • (REQ: SAU 2)
1SB 0 $
LUXURY PERFORMANCE PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: adjustable pedals, high intensity discharge (HID) headlamps, Magnetic Ride Control suspension, rear air cond, Bose 8-speaker audio system, tire pressure monitor
  • (REQ: SAU 3)
1SC 5960 $

SEAT TYPE

HEATED RECLINING FRONT BUCKET SEATS W/LEATHER SEATING SURFACES
  • inc: driver & passenger 8-way pwr adjusters, dual pwr lumbar adjusters, net map seatback pockets, (2) front & (3) 2nd row head restraints (STD)
AQ9 0 $

SEAT TRIM

LEATHER SEATING SURFACES
  • (STD)
__2 0 $

PAINT

STANDARD PAINT
  • (STD)
___ 0 $
EXTRA COST PAINT ___ 1295 $

RADIO

AM/FM STEREO W/CD PLAYER/IN-DASH 6-DISC CD CHANGER
  • inc: Radio Data System, Theftlock (STD)
U2S 0 $
AM/FM STEREO W/DVD NAVIGATION
  • inc: weatherband, in-dash 6-disc CD changer, CD player, clock, Radio Data System, voice recognition, wood trim around radio face plate *DVD movies can be played while vehicle is in park only* *Deletes compass in mirror*
  • (REQ: U57 Bose Audio System)
  • *Detailed map coverage is available for most major urban areas of the United States and certain metropolitan areas of Canada (Quebec City, Montreal, Ottawa, Toronto, London, Windsor, Edmonton, Calgary and Vancouver). Coverage is significantly limited outside these areas.*
U2V 3205 $

ADDITIONAL OPTIONS

PWR ADJUSTABLE PEDALS W/MEMORY JF4 210 $
PWR-OPERATED FOLD-FLAT 3RD ROW SEAT
  • inc: (2) head rests
  • (REQ: C57 Rear Air Cond)
  • *Deletes STD reconfigurable storage tray*
AM0 2000 $
XENON HIGH-INTENSITY DISHARGE HEADLAMPS
  • inc: high-pressure headlamp washers
TT6 1100 $
REAR AIR CONDITIONING
  • inc: manual controls
  • (w/SAU 2 REQ: CF5 UltraView Roof or C3B UltraView Plus Roof or AM0 3rd Row Seat)
C57 520 $
CHROME SIDE ROOF RAILS V55 435 $
TIRE PRESSURE MONITORING SYSTEM UJ6 210 $
TRAILER TOWING PROVISIONS
  • inc: 4250 lbs capacity, wiring harness, HD fan system, HD radiator
V92 345 $
TRAILER HITCH
  • inc: 3500 lb platform w/1.25" ball mount & electrical trailering harness
VR4 495 $
BOSE 8-SPEAKER AUDIO SYSTEM
  • inc: Audio Pilot noise compensation technology, amplifier, subwoofer, digital signal processing (DSP)
U57 1520 $
REAR ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: audio/video DVD player & screen in rear of front console w/(2) infrared headsets, remote control, audio/video jacks
U42 1850 $
FRONT WRAP-AROUND BRUSH GUARD V2J 960 $
CUSTOM MOULDED SPLASH GUARDS W/SRX LOGO
  • *Dealer Installed*
VH4 155 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
ULTRAVIEW ROOF
  • inc: variable position pwr sliding tinted glass panel over 1st & 2nd rows, pwr sunshade cover, express open & close w/pinchguard
  • (REQ: C57 Rear Air Cond)
CF5 2250 $
ULTRAVIEW PLUS ROOF
  • inc: variable position pwr sliding tinted glass panel over 1st & 2nd rows, pwr sunshade cover, express open & close w/pinchguard, fixed glass over 3rd row seating area
  • (REQ: C57 Rear Air Conditioning, AM0 3rd Row Seat)
C3B 2750 $