facebook

BMW X6 2010

See other trims

BMW X6 2010

 

Quelle crise économique ?

Daniel Rufiange

BMW a introduit pas moins de six nouveaux véhicules depuis 10 ans. Si les Z3/Z4, X3 et X5, Série 6 et Série 1 sont venus combler un vide, on peut sérieusement se demander si le dernier en liste, le X6, vient répondre à une demande criante des consommateurs ou à une excentricité des concepteurs. Le monde a-t-il besoin d’un X6 ? Encore plus, d’une version M ?

Carrosserie

Une véritable bête féroce; voilà à quoi ressemble le X6. Les lignes de ce véhicule et l’impression qui s’en dégage respirent la brutalité et la virilité. Le tour de force du service de Design est d’avoir conféré cette allure « macho » au X6 en utilisant des lignes fluides et arrondies. Qu’on adore ou qu’on déteste sa gueule, force est d’admettre qu’il s’agit d’un véhicule impressionnant. Personnellement, j’aime son aspect arrogant et peu orthodoxe.

Monté sur des roues de 19 ou de 20 pouces, sa garde au sol demeure relativement base. La forme arrondie du toit lui confère un caractère sportif, impression qui se confirme derrière le volant. L’avant est à l’image de la marque tandis que le design arrière détonne. C’est massif, et encore !

Habitacle

Avec une facture qui peut aisément avoisiner les 90 000 dollars, il ne faut pas s’étonner de retrouver un environnement riche et de grande qualité. L’accès à bord demande des qualités athlétiques cependant; il faut enjamber le marchepied, le rebord et se rendre au siège. Facile en été, plus périlleux et plus salissant en hiver.

À l’arrière, la coupe du véhicule donne la vive impression qu’on a sacrifié l’espace et le dégagement des places arrière. Ici, BMW fait preuve d’ingéniosité et d’un souci envers les occupants; les places arrière sont abaissées et légèrement inclinées vers l’arrière afin que le dégagement pour la tête soit suffisant. Dans les faits, le seul problème du X6, c’est qu’il s’agit d’un véhicule qui n’offre que quatre places. Ça, c’est moins pratique !

Mécanique

BMW nous propose deux engins pour mouvoir ce monstre. D’abord, l’option « écologique » qui réside dans le fameux 6-cylindres en ligne biturbo de 3 litres. Avec sa puissance de 300 chevaux et un couple équivalent, il fait le travail et garde la facture de carburant acceptable. Puis, il y a la démence même, un V8 biturbo de 4,4 litres. Ses 400 chevaux et son couple de 450 livres-pieds – vous avez bien lu – transforment la bête en guépard. Les accélérations sont ahurissantes, et le travail des suspensions permet à cet animal de gambader de gauche à droite sans crier gare.

Comportement

Avec toute la puissance disponible et le savoir-faire qu’on connaît à BMW, je me doutais bien que l’expérience au volant en serait une bonne. Cependant, jamais je ne me serais attendu à un comportement routier aussi solide, surtout en raison des dimensions et du poids du X6. Non seulement ce mastodonte accélère-t-il comme une fusée, mais il peut négocier les virages de façon très agressive sans crainte de la moindre dérobade. En réalité, ça tient tellement la route que ça fait peur ! N’oublions pas que rien n’échappe aux lois de la physique, et on a tendance à l’oublier au volant. Soyez averti que la consommation du V8 n’a d’égal que l’enthousiasme de notre pied droit. Et penser conduire un X6 comme grand-papa conduit sa Lincoln 1976, c’est carrément utopique.

Conclusion

Alors, pourquoi un X6 ? Pour rien ! Ou pour le plaisir, tout simplement. Il est difficile de trouver une utilité à ce véhicule autre que l’euphorie qu’il procure au volant. Comme passager, on passe son temps agrippé à quelque chose; et si on se situe à l’arrière, on ne voit pas grand-chose. Joujou pour les plus fortunés, le X6 n’est pas plus utile à la planète que George W. Busch ne l’a été pour… tout le monde finalement. Il s’agit d’un autre exemple de la démesure humaine. Mais quelle démesure !

Points forts

       Lignes uniques et racées

       Impression d’être propulsé par un réacteur plutôt qu’un moteur (V8)

       Confort des sièges et position de conduite

       Tenue de route exemplaire

Points faibles

       Consommation troposphérique du V8

       Visibilité nulle qui rend les changements de voie dangereux

       Fermeté de la suspension agaçante

       Près de 100 000 $ tout équipé

 

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
4 Years/80,000 km

Corrosion:
12 Years/Unlimited km

Emissions:
4 Years/80,000 km

Roadside Assistance:
4 Years/80,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 65,500.00 $
Frais de transport 1,995.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 67,495.00 $
Prix total sans les options 67,495.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year 5704
Vehicle
EPA Classification N/A

Powertrain

Transmission
Drivetrain All Wheel Drive
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic w/manual shift
First Gear Ratio (:1) 4.17
Second Gear Ratio (:1) 2.34
Third Gear Ratio (:1) 1.52
Fourth Gear Ratio (:1) 1.14
Fifth Gear Ratio (:1) 0.87
Sixth Gear Ratio (:1) 0.69
Reverse Ratio (:1) 3.40
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.91
Transfer Case Gear Ratio (:1), High 1.0
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low N/A
Mileage
EnerGuide Estimate - City 14.4 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 10.0 L/100 km
Cruising Range - City 1387.68 mi
Cruising Range - Hwy 1998.26 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Type Twin Turbocharged Gas I6
Displacement 3.0L/182
Fuel System Direct Injection
SAE Net Horsepower @ RPM 300 @ 5800
SAE Net Torque @ RPM 300 @ 1400
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) 210
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 4
Passenger Volume 98.0 ft³
Front Head Room 38.3 in
Front Leg Room 40.4 in
Front Shoulder Room N/A
Front Hip Room N/A
Second Head Room 37.2 in
Second Leg Room 35.9 in
Second Shoulder Room N/A
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 115.5 in
Length, Overall 192.0 in
Width, Max w/o mirrors 78.1 in
Height, Overall 66.5 in
Track Width, Front 64.7 in
Track Width, Rear 67.2 in
Min Ground Clearance N/A
Rear Door Opening Height N/A
Rear Door Opening Width N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box (Area) Height N/A
Cargo Volume to Seat 1 N/A
Cargo Volume to Seat 2 N/A

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 4894 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front Double Wishbone
Suspension Type - Rear Multi link
Suspension Type - Rear (Cont.) Integrated
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P255/50R19
Rear Tire Size P255/50R19
Spare Tire Size Compact
Wheels
Front Wheel Size 19 x 9.0 in
Rear Wheel Size 19 x 9.0 in
Spare Wheel Size N/A
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 19.5
Lock to Lock Turns (Steering) N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 42.0 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4 Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 13.7 x -TBD- in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 13.6 x -TBD- in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 85 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 3.0L DOHC 24-valve twin-turbocharged I6 engine w/double-VANOS variable valve timing, steplessly variable intake system, high precision direct injection
  • Electronically controlled engine cooling
  • Electronic drive-by-wire throttle system
  • Engine start/stop button
  • 6-speed automatic sport transmission w/steering wheel mounted paddle shifters
  • xDrive all-wheel drive system
  • Sport tuned suspension
  • Double wishbone front suspension
  • Multi-link integral rear suspension
  • Front/rear stabilizer bars
  • Engine speed-sensitive pwr steering
  • Ventilated front & rear disc brakes
  • Split single chrome exhaust tips

EXTERIOR

  • 19" x 9.0" star spoke alloy wheels (style 232) -inc: P255/50R19 run-flat all-season tires
  • Space saver spare tire
  • Pwr glass sunroof
  • Body-colour roof strips
  • Body-colour bumpers
  • High-gloss shadow line
  • Black side window frame trim
  • Ornamental grille w/black kidney bars
  • Xenon adaptive headlights w/automatic on/off control -inc: corona rings, headlight washers
  • Halogen free-form fog lights w/cornering lights
  • Adaptive brake lights
  • Body-colour blue tinted dual heated pwr mirrors
  • Intermittent rain-sensing windshield wipers w/heated washer jets
  • Automatic tailgate
  • Body-colour door handles

ENTERTAINMENT

  • Anti-theft AM/FM/MP3 stereo w/CD player -inc: radio data system (RDS), 3-channel diversity antenna system, (10) speakers, (2) subwoofers, pre-wiring for SIRIUS satellite radio, USB audio integration w/Y-cable
  • Bluetooth wireless technology

INTERIOR

  • 10-way pwr adjustable heated sport front bucket seats w/driver seat memory
  • 60/40 split/folding rear bucket seat w/centre armrest, adjustable head restraints
  • Nevada leather seat trim
  • Front centre console w/armrest, storage compartment, auxiliary input
  • Rear centre console
  • Leather-wrapped heated multi-function 3-spoke sport steering wheel w/pwr tilt/telescopic steering column
  • Check control vehicle monitor
  • iDrive system w/4-function on-board computer -inc: 6.5" display
  • Pwr windows w/one-touch opening & closing, anti-trap system
  • Central locking system w/self charging multi-function remote, fuel filler door
  • Vehicle & key memory w/follow-me-home function
  • Extended feature cruise control
  • Anti-theft alarm system w/interior motion detector
  • Coded driveaway protection
  • Remote trunk release
  • Dual-zone automatic climate control w/recirculation control, active-charcoal micro-filter ventilation, solar sensor, residual heat & max air functions
  • Dual sunvisors w/illuminated vanity mirrors, slide covers
  • Dual front & rear cupholders
  • BMW ambiance lighting -inc: rear reading lights, footwell lights, door entry lights
  • Illuminated glove box
  • Front seatback storage nets
  • Fully finished trunk w/mounted tool kit
  • Retractable cargo cover
  • (4) 12V pwr outlets -inc: (3) in consoles, (1) in cargo area

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Fully integrated road safety technology (FIRST)
  • Dynamic stability control w/extended functionality (DSC-X) -inc: dynamic brake control, dynamic traction control (DTC), automatic differential brake (ADB-X), automatic stability control + traction (ASC+T), electronic brake force distribution (EBD), hill descent control (HDC)
  • Dynamic performance control (DPC)
  • Battery safety terminal
  • Collapsible tube crash technology
  • Side impact protection door reinforcements
  • Interlocking door anchoring system
  • SMART air bag deployment system
  • Front air bag supplemental restraint system (SRS) w/occupant sensors
  • Front & rear head protection system (HPS) w/front side impact air bags
  • BMW Assist w/(1) year of service -inc: automatic collision notification, BMW TeleServices, customer relations function, destination download, emergency request, roadside assistance, Google MyInfo send-to-car, remote door unlock, stolen vehicle recovery
  • Crash sensors -inc: fuel cutoff, lights on, doors unlocked
  • Tire pressure warning
  • Front & rear park distance control
  • Front seatbelt pretensioners, force limiters
  • Active anti-whiplash head restraints for front seating positions

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PAINT

TITANIUM SILVER METALLIC 354 0 $
BLACK SAPPHIRE METALLIC 475 0 $
MINERAL SILVER METALLIC A14 0 $
MONACO BLUE METALLIC A35 0 $
SPACE GREY METALLIC A52 0 $
DEEP SEA BLUE METALLIC A76 0 $
TASMAN GREEN METALLIC A81 0 $
VERMILLION RED METALLIC A82 0 $
ALPINE WHITE 300 0 $
JET BLACK 668 0 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TRIM

BEIGE, NEVADA LEATHER SEAT TRIM LUB4 0 $
CHATEAU, NEVADA LEATHER SEAT TRIM LUCH 0 $
OYSTER, NEVADA LEATHER SEAT TRIM LUCX 0 $
SADDLE BROWN, NEVADA LEATHER SEAT TRIM LUD3 0 $
BLACK, NEVADA LEATHER SEAT TRIM LUSW 0 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

PREMIUM PKG
  • inc: comfort access, rear-view camera w/top view, manual slide sunshades, auto-dimming pwr-folding exterior mirrors, comfort seats, ski bag, lumbar support, heated rear seats, automatic 4-zone climate control, navigation, voice control, BMW TeleServices
ZJP 5500 $
SPORT PKG
  • inc: 20" x 10.0" front & 20" x 11.0" rear Y-spoke alloy wheels (style 214), P275/45R20 front & P315/35R20 rear performance run-flat tires, AG sport pkg w/high-gloss shadowline exterior trim, anthracite headliner, high speed tuning
ZFE 2500 $
PREMIUM SOUND PKG
  • inc: SIRIUS satellite radio, HiFi sound system, (16) speakers, (2) subwoofers, digital sound processing
ZFT 1500 $
DYNAMIC HANDLING PKG
  • inc: active steering, adaptive drive w/active roll stabilization & electronic damper control
ZUN 4700 $
BMW INDIVIDUAL COMPOSITION
  • inc: Individual paint finish, individual interior trim, satin aluminum shadow line, leather instrument panel & upper door trims, anthracite roof liner
Z8B 5900 $
ALUMINUM RUNNING BOARDS 328 800 $
REAR DVD ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: (2) wireless infrared headsets
6FF 1950 $
HEADS-UP DISPLAY 610 1500 $
19" BMW INDIVIDUAL ALLOY WHEELS (STYLE 265I)
  • inc: P255/50R19 front & P285/45R19 rear performance run-flat tires
  • (REQ: Z8B BMW Individual Composition) (N/A w/ZFE Sport Pkg)
2MW 900 $
ASH WOOD TRIM 4BN 0 $
FLYWHEEL BLACK ALUMINUM TRIM 4B6 0 $