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Pontiac Aztek 2005

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Pontiac Aztek 2005

Bonne idée,

mauvaise exécution

Luc Gagné

En 2003, pas plus de 1630 Canadiens ont acheté un utilitaire Aztek de Pontiac. Ce chiffre signale une baisse des ventes de l’ordre de 40 % pour ce modèle, par rapport à l’année précédente. Des chiffres qui parlent d’eux-mêmes et confirment un échec commercial.

Carrosserie

La prémisse à l’origine de l’Aztek n’était pas mauvaise. Elle consistait à profiter de la plateforme des Venture/Montana et de leurs organes mécaniques pour créer un véhicule nouveau genre, capable d’intéresser des acheteurs boudant par les utilitaires communs et les fourgonnettes. Ainsi naquit le « véhicule sport récréatif » de Pontiac, avec une allure digne des véhicules de la série Capitaine Scarlet. En fin de carrière (GM parle de s’en délester en 2006), Pontiac propose toujours deux versions de l’Aztek : un modèle de base et le GT, avec deux ou quatre roues motrices.

Habitacle

Bienvenue dans un habitacle où le plastique est maître et où tout paraît surdimensionné : les cadrans, les boutons de la climatisation, les formes du tableau de bord. À tout le moins, cela facilite la lecture des cadrans et l’accès aux commutateurs. Le champ de vision est cependant limité, à cause des montants du pavillon massifs, mais aussi par la surface vitrée ridicule du hayon arrière. L’espace pour les occupants est généreux, devant comme derrière. De grandes portières et un plancher au seuil très bas facilitent l’accès. Les sièges baquets sont amples et la position de conduite, élevée. La banquette arrière peut être repliée et déposée, mais elle n’est pas légère. De plus, l’aire de chargement, très vaste, est difficile d’accès. Il faut, pour y accéder, déployer beaucoup d’efforts pour soulever le hayon, doté de supports hydrauliques récalcitrants destinés à retenir en l’air une masse très lourde. Ensuite, il faut enjamber le large battant qu’on aura ouvert pour déposer les colis sur le plancher qui, comme on l’a écrit, est très bas. Le plateau de rangement coulissant arrière, offert parmi les options (230 $), m’apparaît incontournable pour éviter des maux de dos, même si sa capacité de charge est limitée à 182 kilos.

Mécanique

Le portrait mécanique de l’Aztek rappelle la Montana, puisqu’il en partage l’humble V6 3400 et la boîte automatique. Fort de ses 185 chevaux, ce moteur de bonne réputation et peu gourmand assure des performances convenables à cet utilitaire dont l’usage sera sans doute partagé entre la ville et l’autoroute.

Comportement

Malgré le sombre portrait tracé jusqu’ici, l’Aztek s’avère agréable à conduire. Sa servodirection est légère, mais précise. Le diamètre de braquage de plus de 11 mètres ne facilite pas toujours les manoeuvres de stationnement, mais on doit s’attendre à cela d’un véhicule aussi volumineux. La suspension, enfin, masque efficacement les défauts du revêtement sans imposer un roulis excessif. La version à quatre roues motrices est toutefois déconseillée, à cause de la transmission intégrale Versatrak. Ce système réactif transfère du couple moteur aux roues arrière lorsqu’une roue avant se met à patiner, mais de façon trop lente et trop soudaine. Alors qu’il ressent l’amorce d’un dérapage, le conducteur devra maîtriser un véhicule dont le comportement de traction se transforme soudainement en comportement de propulsion. Ce n’est pas évident! En conduite hivernale, ce phénomène est accentué par le manque d’adhérence chronique des pneus quatre saisons.

Conclusion

Le marché propose une foule de véhicules polyvalents plus intéressants. Qu’il suffise de mentionner le nouveau Ford Freestyle, plus cher certes (environ 5000 $), mais spacieux et confortable, agréable à conduire et doté d’une transmission intégrale efficace. Le genre de véhicule qui fera tourner les têtes… mais avec des regards envieux.

Forces

• Habitacle confortable • Mécanique fiable • Prix très négociables

Faiblesses

• Champ de vision réduit • Polyvalence de l’habitacle discutable • Faible valeur de reprise

Nouveautés en 2005

•Sacs gonflables latéraux de série dans GT 2RM et tous les modèles 4RM, système OnStar Gen 6 avec mode mains libres (de série dans GT), nouvelles couleurs, système de divertissement avec DVD offert (GT)

2e opinion Pascal Boissé

• Malgré les retouches esthétiques et la disparition de son exosquelette en gros plastique gris, l’Aztek reste laid comme un péché. Et pas seulement à l’extérieur ! L’intérieur vaut aussi le déplacement. C’est ce qui arrive lorsqu’on demande à des spécialistes du marketing de concevoir un véhicule: pris dans leur délire, ils s’imaginent un acheteur type, adepte des sports extrêmes, du camping sauvage, et quoi encore. Seulement, ils omettent de vérifier si ce type de personne a les moyens financiers nécessaires et, surtout, s’il aspire à posséder une hideuse mutation de fourgonnette, dessinée par un savant fou mais équipée d’un système à traction intégrale très valable. On se souviendra de l’échec commercial de l’Aztek, comme de celui l’Edsel à la fin des années 1950.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
3 Years/60,000 km

Corrosion:
3 Years/60,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 31,780.00 $
Frais de transport 995.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 32,775.00 $
Prix total sans les options 32,775.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Sport Utility Vehicle

Powertrain

Transmission
Drivetrain All-Wheel Drive
Trans Type 4
Trans Description Cont. Automatic
First Gear Ratio (:1) 2.92
Second Gear Ratio (:1) 1.57
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.70
Reverse Ratio (:1) 2.38
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.69
Mileage
EnerGuide Estimate - City 12.7 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 8.7 L/100 km
Cruising Range - City 1258.74 mi
Cruising Range - Hwy 1837.48 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LA1
Engine Type Gas V6
Displacement 3.4L/204
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 185 @ 5200
SAE Net Torque @ RPM 210 @ 4000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume N/A
Front Head Room 39.7 in
Front Leg Room 40.5 in
Front Shoulder Room 58.7 in
Front Hip Room 58.5 in
Second Head Room 39.1 in
Second Leg Room 38.0 in
Second Shoulder Room 58.8 in
Second Hip Room 61.0 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 108.3 in
Length, Overall 182.1 in
Width, Max w/o mirrors 73.7 in
Height, Overall 66.7 in
Track Width, Front 62.7 in
Track Width, Rear 63.8 in
Min Ground Clearance N/A
Rear Door Opening Height N/A
Rear Door Opening Width N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 3 N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings N/A
Cargo Box (Area) Height N/A
Cargo Volume to Seat 1 N/A
Cargo Volume to Seat 2 N/A
Cargo Volume to Seat 3 N/A
Cargo Volume with Rear Seat Up 45.4 ft³
Cargo Volume with Rear Seat Down 93.5 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 4043 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 3500 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 350 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 3500 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 350 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front Independent Strut
Suspension Type - Rear Independent
Suspension Type - Front (Cont.) w/Coil Springs
Suspension Type - Rear (Cont.) Short/Long Arm
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Order Code QRD
Rear Tire Order Code QRD
Front Tire Size P215/70R16
Rear Tire Size P215/70R16
Spare Tire Size N/A
Wheels
Front Wheel Size 16 x 6.5 in
Rear Wheel Size 16 x 6.5 in
Spare Wheel Size N/A
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall N/A
Lock to Lock Turns (Steering) N/A
Turning Diameter - Curb to Curb N/A
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness N/A
Rear Brake Rotor Diam x Thickness N/A
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 68 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 3.4L SFI V6 engine
  • Engine block heater
  • 4-speed automatic transmission
  • Brake/transmission shift interlock
  • Versatrak on-demand all-wheel drive
  • Battery rundown protection
  • Long-life engine coolant
  • 4-wheel independent suspension w/front coil springs & rear short/long arm design
  • Wide-Track suspension design
  • Front & rear stabilizer bars
  • P215/70R16 all-season BSW tires
  • Compact spare tire located under rear compartment w/lowering mechanism
  • 16" x 6.5" snowflake design aluminum wheels
  • Pwr rack & pinion steering
  • Pwr 4-wheel disc brakes
  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Aluminized stainless steel exhaust system
  • 68 litre fuel tank

EXTERIOR

  • Roof side rails
  • Body-colour lower body-side cladding w/black lower accent
  • Composite halogen headlamps-inc: reflective optics, programmable automatic headlamps, flash-to-pass feature
  • Fog lamps
  • Body-colour door handles
  • Dual black pwr remote mirrors
  • Heat-repelling, solar-coated windshield
  • Variable intermittent windshield wipers

INTERIOR

  • 5-passenger seating-inc: (2) reclining front bucket seats w/armrests, (1) 2nd row 3-passenger reclining flip/fold removable 50/50 split bench seat, adjustable outboard head restraints
  • Driver & front passenger 2-way manual seat adjusters
  • Driver & front passenger 2-way head restraints
  • Cloth seat trim
  • Front & rear floor mats
  • 4-spoke sport tilt steering wheel
  • Instrumentation-inc: analog display speedometer/tachometer/fuel/temp, electronic display odometer/trip odometer/reconfigurable telltale w/ oil-life monitor
  • Pwr windows w/driver express-down
  • Programmable pwr door locks
  • Remote keyless entry w/panic button
  • Liftgate release w/button located on instrument panel
  • PASS Key III security system (disables fuel & starter)
  • Retained accessory pwr
  • Front air conditioning
  • Rear seat HVAC outlets in console & under front seats
  • Rear window defroster
  • ETR AM/FM stereo w/CD player-inc: graphic equalizer, RDS, clock, TheftLock, (6) speakers
  • Windshield integrated antenna
  • (6) cup holders-inc: (2) in front console, (2) in rear door panels, (2) in endgate
  • Storage-inc: quarter panel, (12) built-in anchor points
  • (3) auxiliary pwr outlets
  • Front door map pockets
  • Dual covered visor vanity mirrors w/sunshade extenders
  • Interior lighting-inc: front reading lamps, footwell lamps, cargo area lamp, programmable lighting
  • Endgate w/(2) moulded-in seating surfaces
  • Single tailgate cargo convenience net

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Driver & front passenger dual stage airbags
  • Driver & front passenger seat-mounted side-impact airbags
  • 3-point safety belts for all passengers-inc: 2nd row centre occupant
  • Child safety door locks
  • Child safety seat provisions-inc: Lower Anchorage & Top Tethers for Children (LATCH) at rear outboard positions
  • Child safety seat top tether anchors for all 2nd row seat positions
  • Brake/transmission shift interlock
  • Side guard door beams

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

3.4L SFI V6 ENGINE
  • (STD)
LA1 0 $

TRANSMISSION

4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
  • (STD)
MX0 0 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 1
  • (REQ: 1SA Preferred Equipment Group)
1 0 $
SELECT-A-UNIT (SAU) 2
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
2 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: STD equipment
1SA 0 $
PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: cargo net system, lightweight/removable centre console/ cooler, cruise control, deep tint rear door windows, P225/60R17 all-season tires, 17" aluminum wheels
1SB 1430 $

TIRES

P215/70R16 ALL-SEASON BSW TIRES
  • (STD)
QRD 0 $
P215/70R16 SELF-SEALING WOL TIRES
  • (REQ: SAU 1, NX5 16" Aluminum Wheels)
QGO 210 $
P225/60R17 ALL-SEASON BSW TIRES
  • (REQ: N85 Wheels or Z04 Aztek Rally Pkg)
QLR 0 $

SEAT TYPE

5-PASSENGER SEATING
  • inc: (2) reclining front bucket seats w/armrests, (1) 2nd row 3-passenger reclining flip/fold removable 50/50 split bench seat, adjustable outboard head restraints (STD)
AR9 0 $

SEAT TRIM

CLOTH SEAT TRIM
  • (STD)
__B 0 $

PAINT TYPE

SOLID PAINT ___ 0 $

RADIO

ETR AM/FM STEREO W/CD PLAYER
  • inc: graphic equalizer, RDS, clock, TheftLock, (6) speakers (STD)
U1P 0 $
ETR AM/FM STEREO W/CD PLAYER/MP3 PLAYER
  • inc: seek/scan, clock, graphic equalizer, TheftLock, rear cargo audio controls, Pioneer premium 190-watt 10-speaker sound system, leather-wrapped steering wheel w/audio controls
  • (REQ: SAU 2)
US8 570 $
ETR AM/FM STEREO W/6-DISC IN-DASH CD CHANGER
  • inc: seek/scan, random disc function, speed-compensated volume control, graphic equalizer, clock, TheftLock, rear cargo audio controls, Pioneer premium 190-watt 10-speaker sound system, leather-wrapped steering wheel w/audio controls
  • (REQ: SAU 2)
UC6 1170 $

WHEEL TYPE

16" X 6.5" SNOWFLAKE DESIGN ALUMINUM WHEELS
  • (STD)
NX5 0 $
17" X 6.5" ALUMINUM WHEELS
  • inc: P225/60R17 all-season tires
N85 430 $
17" CHROME ALUMINUM WHEELS
  • (REQ: Z04 Aztek Rally Pkg)
___ 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

AZTEK RALLY PKG
  • inc: pwr driver seat, body-colour grille, chrome exhaust tips, 17" chrome wheels, P225/60R17 tires, exterior Rally badges, embroidered floor mats, front suspension lowered 1" through a front spring change
  • (REQ: SAU 2)
  • *Affects Colour Availability*
Z04 1530 $
STORAGE PKG
  • inc: roof rack crossbars, cargo security cover, front door utility packs
XM7 355 $
FRONT FLOOR CONSOLE/COOLER
  • inc: storage tray, moulded rubber mat w/CD/coin storage
  • *Transforms into fully insulated, watertight, removable cooler*
D07 105 $
CRUISE CONTROL K34 340 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
6-WAY PWR DRIVER SEAT ADJUSTER
  • (REQ: SAU 2)
AG1 475 $
SMOKERS PKG
  • inc: muffin cup ashtray, lighter
  • *Dealer Installed*
DT4 50 $
PWR SLIDING GLASS SUNROOF
  • inc: express open, up/down vent, manual sunshade
  • (REQ: SAU 2)
CF5 1095 $
TRAILER HITCH
  • (REQ: V92 Trailer Towing Pkg)
  • *Dealer Installed*
VTR 495 $
TRAILER TOWING PKG
  • inc: 1587 kgs (3500 lbs) towing capacity, 125-amp alternator, HD turn signal flasher, HD radiator & trans oil cooler, rear suspension w/automatic level control, inflator kit
  • *Does not include trailer hitch*
V92 525 $
RECONFIGURABLE CARGO NET SYSTEM
  • inc: (4) double-sided nets
  • (REQ: SAU 2)
AQ2 0 $
REAR SLIDING CARGO TRAY
  • (REQ: SAU 2)
D7E 230 $