facebook

Lincoln MKS 2010

See other trims

Lincoln MKS 2010

 

La Lexus américaine

Par Philippe Laguë

 

Qu’est-ce qu’une bonne berline de luxe ? Une voiture confortable, silencieuse et spacieuse qui, dans un monde parfait, marierait le comportement routier d’une allemande et la fiabilité d’une japonaise. Lincoln a fait une première tentative convaincante au début des années 2000 avec la LS, mais les acheteurs n’ont pas suivi. Introduite l’an dernier, la MKS peut-elle réussir là où l’autre a échoué ?

 

CARROSSERIE

Lincoln se cherche encore une identité visuelle. Avec la MKS, c’est mieux : au moins, elle réussit à se démarquer. Je vous laisse le soin de juger si c’est beau ou non, mais ça vaut bien une Lexus, et c’est moins torturé que les Acura. C’est déjà ça de gagné, d’autant plus que les véritables rivales de la MKS ne sont pas les petites Audi ou BMW, mais bien les berlines de luxe asiatiques.

 

HABITACLE

En examinant l’intérieur de la MKS, je me disais qu’on pourrait très bien être à l’intérieur d’une Lexus; c’est un compliment, n’en doutez pas. La finition est irréprochable, et l’ergonomie est sans faille : tout est d’accès facile et, surtout, les commandes sont d’une simplicité qui devrait servir d’exemple aux constructeurs allemands.

 

À l’avant, les baquets n’ont rien à voir, Dieu merci, avec les immenses banquettes des Lincoln d’antan, mais le maintien latéral demeure déficient. C’est encore plus moelleux à l’arrière, et les passagers ont beaucoup d’espace pour les jambes; pour la tête, ce sera un peu juste pour les personnes de grande taille. Le coffre est immense, mais son ouverture étroite complique le chargement. Trop étroite aussi, la lunette, ce qui, combiné avec la hauteur de la ceinture de caisse, résulte en une visibilité médiocre. Heureusement, une caméra de recul figure dans la liste des options.

 

MÉCANIQUE

Certains ont reproché au moteur de la MKS de manquer de tonus. Permettez que je m’inscrive en faux : ce V6 de 3,7 litres génère 270 chevaux, ce qui n’est pas rien; à 100 km/h, il tourne doucement à 1 900 tours par minute, et il n’y a pas de creux quand on monte en régime. S’il vous en faut absolument plus, sachez qu’une version suralimentée de ce V6 s’ajoute en 2010. La greffe de deux turbocompresseurs (et de l’injection directe) fait grimper la puissance à 355 chevaux. Voilà, vous êtes contents ?

 

Le seul véritable reproche qu’on peut faire à ce V6, c’est son manque de caractère et de raffinement. Malgré son architecture moderne, ce moteur n’a ni la douceur, ni la souplesse des V6 japonais et allemands, en plus d’être plus bruyant que ceux-ci. En revanche, la boîte de vitesses automatique à 6 rapports affiche un rendement exemplaire. Fluide et bien étagée, elle serait parfaite si elle se montrait un peu plus rapide à changer de rapports.

 

COMPORTEMENT

La raison d’être d’une berline de luxe, c’est le confort. Ça tombe bien : c’est la principale force de la MKS. Osons le dire, l’insonorisation et la douceur de roulement se situent au niveau de Lexus, une référence s’il en est une.

 

Le comportement s’apparente aussi à celui des japonaises, ce qui, cette fois, est moins flatteur. En clair, cela signifie que la Lincoln n’a pas l’aplomb d’une Mercedes-Benz ou d’une Audi, encore moins d’une BMW. Ce n’est pas très excitant, vous l’aurez compris; mais pas aussi ennuyeux à conduire qu’une Lexus, non plus.

 

Une très bonne direction, précise et bien dosée, permet de sauver les meubles. Le roulis est perceptible, mais bien maîtrisé. Dans l’ensemble, le comportement est très sain, signe que la MKS repose sur un bon châssis.

 

CONCLUSION

Malgré quelques imperfections, la MKS est la meilleure Lincoln depuis plusieurs décennies, la première qui s’approche autant des berlines de luxe importées par sa qualité de construction, son confort et l’équilibre de son comportement. Il ne lui manque qu’un moteur un peu plus raffiné, ce qu’on lui pardonnera s’il se révèle fiable.

 

À un prix de détail se situant sous la barre des 50 000 dollars (transmission intégrale incluse), cette berline de luxe richement équipée constitue également l’un des meilleurs rapports qualité-prix de cette catégorie.

 

FORCES 


       Finition soignée


       Insonorisation


       Douceur de roulement


       Direction précise


       Voiture bien née

 

FAIBLESSES 


       Visibilité arrière médiocre


       Ouverture étroite du coffre


       Mécanique qui manque de caractère et de raffinement

 

QUOI DE NEUF ?

Version suralimentée du V6 3,7 L

 

 

 

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
6 Years/110,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Roadside Assistance:
6 Years/110,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 49,599.00 $
Frais de transport 1,450.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 51,049.00 $
Prix total sans les options 51,049.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year 5060
Vehicle
EPA Classification Large

Powertrain

Transmission
Drivetrain All Wheel Drive
Trans Order Code 44J
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic
Trans Description Cont. Again w/SelectShift
First Gear Ratio (:1) 4.48
Second Gear Ratio (:1) 2.87
Third Gear Ratio (:1) 1.84
Fourth Gear Ratio (:1) 1.41
Fifth Gear Ratio (:1) 1.00
Sixth Gear Ratio (:1) 0.74
Reverse Ratio (:1) 2.88
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.39
Mileage
EnerGuide Estimate - City 12.8 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 8.8 L/100 km
Cruising Range - City 1320.54 mi
Cruising Range - Hwy 1920.78 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code 99R
Engine Type Gas V6
Displacement 3.7L/227
Fuel System SMPI
SAE Net Horsepower @ RPM 274 @ 6250
SAE Net Torque @ RPM 270 @ 4250
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) 190
Cooling System
Total Cooling System Capacity 11.1 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume 105.8 ft³
Front Head Room 39.7 in
Front Leg Room 41.9 in
Front Shoulder Room 58.6 in
Front Hip Room 55.3 in
Second Head Room 38.5 in
Second Leg Room 38.6 in
Second Shoulder Room 57.4 in
Second Hip Room 55.3 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 112.9 in
Length, Overall 204.1 in
Width, Max w/o mirrors 75.9 in
Height, Overall 61.6 in
Track Width, Front 64.9 in
Track Width, Rear 65.1 in
Min Ground Clearance N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume 18.7 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 4276 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 100 lbs
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear Independent
Suspension Type - Front (Cont.) MacPherson
Suspension Type - Rear (Cont.) Multi-link
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Order Code TBS
Rear Tire Order Code TBS
Front Tire Size P255/45VR19
Rear Tire Size P255/45VR19
Spare Tire Size Compact
Wheels
Front Wheel Size 19 X 8.0 in
Rear Wheel Size 19 x 8.0 in
Spare Wheel Size Compact in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Hydraulic Pwr
Steering Ratio (:1), Overall 17.0
Lock to Lock Turns (Steering) 2.98
Turning Diameter - Curb to Curb 39.7 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.25 x -TBD- in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 12.75 x -TBD- in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 71.9 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 3.7L 24-valve V6 Duratec engine
  • 6-speed automatic transmission w/Selectshift & paddle activation
  • Electronic throttle control
  • Variable cam timing
  • Engine cover
  • 3.39 axle ratio
  • All wheel drive
  • 60-amp low maintenance battery w/battery saver
  • 190-amp alternator
  • Independent MacPherson strut front suspension
  • Independent multi-link rear suspension
  • Front/rear stabilizer bars
  • Hydraulic pwr steering
  • Pwr 4-wheel ventilated disc brakes
  • Easy Fuel capless fuel filler system
  • Dual chrome exhaust tips

EXTERIOR

  • P255/45VR19 all-season BSW tires
  • 19" x 8.0" 10-spoke machined aluminum wheels
  • Mini spare tire w/steel wheel
  • Body colour bumpers
  • Moulding -inc: chrome beltline, body colour roof ditch
  • Split wing grille
  • Adaptive HID headlamps -inc: auto high beams, auto on/off delay controls
  • Fog lamps w/chrome bezel
  • LED tail lamps
  • Solar tinted glass
  • Body colour folding pwr heated mirrors -inc: security approach lamps, memory, driver side electrochromic auto-dimming
  • Rain sensing speed sensitive windshield wipers
  • Body colour door handles

ENTERTAINMENT

  • THX audio system
  • AM/FM/MP3 stereo w/6-disc CD player -inc: SIRIUS satellite radio w/6 month subscription
  • Antenna integrated in glass
  • SYNC voice-activated communications & entertainment system -inc: Bluetooth capability, steering wheel audio controls, USB port, audio input jack, 911 assist

INTERIOR

  • 12-way pwr heated/cooled front bucket seats w/pwr lumbar
  • 60/40 split heated rear bench seat -inc: headrest, centre armrest w/pass-through, (2) cupholders
  • Leather seating surfaces
  • Centre console -inc: adjustable armrest, two-tier storage, (2) cupholders
  • Front/rear floor mats
  • Wood steering wheel -inc: speed & multimedia controls
  • Pwr tilt/telescopic steering column
  • Instrument cluster -inc: message centre, turn signal outage, low oil, door/decklid/hood ajar
  • Instrument panel storage bin
  • Analog clock
  • Delayed accessory pwr shut-off
  • Pwr windows w/front one-touch up/down
  • Pwr locks
  • Remote keyless entry -inc: keypad, trunk release, global window open, (2) key fobs
  • Passive entry & passive start
  • Universal garage door opener
  • Pwr rear sunshade
  • Remote decklid release
  • SecuriLock passive anti-theft system (PATS)
  • Perimeter anti-theft
  • Dual zone electronic automatic temp control (DEATC)
  • Rear window defroster
  • Wood interior appliques
  • Glove box
  • (8) cupholders/bottle holders
  • Auxiliary pwr outlet
  • Front door storage pockets
  • Electrochromic rearview mirror -inc: microphone, compass
  • Overhead console w/sunglass storage
  • Dual illuminated visor vanity mirrors
  • (2) front & (2) rear assist handles
  • Lighting -inc: courtesy lamps, front/rear dome lamp, front/rear maplights, illuminated entry
  • Ambient lighting
  • Leather wrapped shift knob w/chrome trim
  • Front seat back map pockets
  • Grocery bag tie downs

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock brake system (ABS) w/brake assist (BA)
  • Traction assist
  • AdvanceTrac electronic stability control
  • Side impact protection system
  • Dual stage driver & front passenger airbags w/occupant classification system
  • Driver & front passenger-side impact air bags
  • Safety Canopy w/rollover protection -inc: front/rear side impact air curtains
  • Front/rear park assist
  • S.O.S. post crash alert
  • Personal Safety System -inc: safety belt pretensioners, load-limiting retractors, driver seat position sensing, crash severity sensing
  • Lower anchors & tethers for children (LATCH) system for child safety seats
  • Child safety rear door locks
  • Tire pressure monitor system
  • Emergency trunk release
  • MyKey -inc: top speed limiter, audio volume limiter, early low fuel warning, programmable sound chimes, Beltminder w/audio mute

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

3.7L 24-VALVE V6 DURATEC ENGINE
  • (STD)
99R 0 $

TRANSMISSION

6-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/SELECTSHIFT & PADDLE ACTIVATION
  • (STD)
44J 0 $

SERIES ORDER CODE

MKS AWD SERIES ORDER CODE 300A 0 $

TIRES

P255/45VR19 ALL-SEASON BSW TIRES
  • (STD)
TBS 0 $
P245/45VR20 ALL-SEASON TIRES
  • (REQ: 64D 20" x 8.0" 11-Spoke Polished Aluminum Wheels or 64E 20" X 8.0" Aluminum Chrome Wheels)
TDQ 0 $

PAINT

CINNAMON METALLIC HT 0 $
TUXEDO BLACK METALLIC UH 0 $
ATLANTIS GREEN METALLIC UL 0 $
STEEL BLUE METALLIC UN 0 $
GOLD LEAF METALLIC UP 0 $
INGOT SILVER METALLIC UX 0 $
WHITE SUEDE WS 0 $
RED CANDY METALLIC TINT U6 300 $
WHITE PLATINUM TRI-COAT UG 500 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TYPE

CHARCOAL BLACK, LEATHER TRIMMED BUCKET SEATS LW 0 $
LIGHT CAMEL, LEATHER TRIMMED BUCKET SEATS LJ 0 $
CASHMERE, LEATHER TRIMMED BUCKET SEATS LV 0 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

VISION PKG
  • inc: THX-II 5.1 surround sound audio system, 600-watt AM/FM in-dash single CD/MP3 player, (14) speakers, (2) subwoofers, (12) amp channels, voice activated navigation system, adaptive cruise control, rear back up camera, collision mitigation by braking, forward collision warning
66D 5500 $
ENGINE BLOCK HEATER 41H 80 $
DUAL PANEL MOONROOF
  • inc: pwr 1st row panel & sunshade
43W 2200 $
VOICE ACTIVATED DVD NAVIGATION SYSTEM
  • inc: DVD-audio, DVD-video capability, internal HDD, 10GB music jukebox, THX-II certified premium sound system w/5.1 surround sound, 600-watt AM/FM in-dash single CD/MP3 player, (14) speakers, (2) subwoofers, (12) amps channels
58N 3200 $
PREMIUM WOOD DOOR TRIM PKG
  • inc: wood applique for all doors
17B 500 $
FRENCH LABELS
  • *STD on all vehicle orders in Quebec*
42G 0 $
20" X 8.0" 11-SPOKE POLISHED ALUMINUM WHEELS 64D 1100 $