facebook

Ford F-150 2009

See other trims

Ford F-150 2009

Guerre de clans

Par Jean-Pierre BouchardÀ

Quand il est question de camionnettes pleine grandeur, il y a souvent deux clans : d'un côté les « Fordistes », de l'autre, les « GMistes ». Au Canada, Ford maintient toutefois la pole position des ventes, suivie de près par celles, combinées, des GMC Sierra et Chevrolet Silverado. À mi-chemin, la Dodge Ram. Vers la fin de la liste, la Toyota Tundra. À la toute fin, la Nissan Titan. Quoi qu'il en soit, le climat économique est défavorable pour chacune. Ce qui n'empêche pas Ford de revisiter la F-150 pour l'année modèle 2009.

Carrosserie

L'enveloppe extérieure demeure dans la plus pure tradition de la précédente génération de F, tout en gagnant en aérodynamisme. L'imposante calandre et les grands rétroviseurs lui donnent une allure encore plus costaude. La camionnette utilise un châssis en échelle plus rigide en torsion de 10 %, et dont l'utilisation d'acier à haute résistance pour les longerons hydroformés a permis d'en réduire le poids de 15 %. Les concepteurs de la F-150 ont augmenté la rigidité latérale de 8 %. Le résultat ? Une plus grande stabilité sur la « planche à laver ». Alors que la Tundra sautille allégrement, et que la GMC Sierra montre un bel aplomb, la Ford F-150 s'acquitte de sa tâche avec conviction. À présent, reste à voir la véritable différence dans la vraie vie de tous les jours. Ford offre la F-150 en versions XL, STX, FX4, XLT, Lariat et King Ranch. En 2009, elle ajoute la Platine, caractérisée par une calandre chromée au fini satiné, des sièges en cuir avec broderie « Platine » sur les dossiers, des appliques intérieures en aluminium brossé et en frêne, une présentation des instruments de bord distincte, des jantes de 20 pouces en aluminium poli et un habitacle mieux insonorisé. Au catalogue, trois configurations de cabine, y compris la SuperCrew qu'on a allongée de 6 pouces pour offrir plus d'espace aux passagers arrière et un volume utilitaire supérieur. Le dégagement pour les jambes et la tête est alors plus que suffisant. Deux écueils toutefois : des portes qui n'ouvrent pas sur 90 degrés comme le font celles de la Dodge Ram et une banquette un peu basse. Une fois la banquette repliée, le volume utilitaire de 1 631 litres derrière les sièges avant permet de transporter un téléviseur à écran plat de 122 centimètres de hauteur. Le propriétaire d'une Toyota ou d'une GM devra le transporter dans la caisse ou… le faire livrer. Les éléments novateurs incluent un marchepied et un bras intégré au hayon qui, une fois en position, facilitent les entrées et les sorties dans la caisse. Chaque côté de la caisse peut également comporter un pratique marchepied conçu pour supporter un poids de 159 kilos (350 livres).

Habitacle

L'habitacle bénéficie de sièges qui fournissent un meilleur maintien et un meilleur confort. La position des appuie-tête rend, par contre, la conduite inconfortable pour les personnes de plus grande taille, car ils sont trop inclinés vers l'avant et exercent une pression inutile sur la tête et le cou. C'est, selon la firme, le prix à payer pour obtenir des appuie-tête conçus pour réduire les blessures causées par les collisions par l'arrière. Les principales commandes sont disposées dans l'environnement immédiat du conducteur. Ford affirme avoir réduit les bruits de vent de 9 % et ceux de roulement de 5 %. À ce sujet, je n'ai vraiment aucun commentaire négatif. Car déjà, l'habitacle de la F était le plus feutré de la catégorie.

Mécanique

Le V6 de 4,2 litres disparaît toutefois au profit du V8 de 4,6 litres à deux soupapes par cylindre. La version d'entrée de gamme marque ainsi des points en termes de performances. Autres choix, un V8 de 4,6 litres à trois soupapes par cylindre ainsi qu'un V8 de 5,4 litres, deux moteurs dotés de l'injection à soupapes ouvertes, une caractéristique qui améliore de débit de carburant à l'intérieur de la chambre de combustion. Pour 2010, le constructeur promet l'ajout d'un moteur turbodiesel à injection directe. Véritable nouveauté : l'utilisation d'une boîte de vitesses automatique à 6 rapports, reliée de série au 4,6-litres à trois soupapes et au 5,4 litres. Le 4,6-litres à deux soupapes est jumelé à une boîte automatique à 4 rapports. Le 4,6 litres à trois soupapes constitue un excellent choix, d'autant plus que la boîte à 6 rapports lui permet de s'activer avec une grande souplesse, d'assurer de bonnes performances au moment d'accélérer et de dépasser, ainsi que pour remorquer des charges. Ford affirme également en avoir réduit la consommation moyen-ne de carburant de 1,2 litre aux 100 kilomètres. La différence significative avec le 5,4-litres n'est pas détonante. Ce V8 pourrait toutefois être utile pour tracter des charges lourdes, une roulotte ou une remorque, par exemple. À ce sujet, la capacité de remorquage atteint, une fois le véhicule doté de l'ensemble remorquage, 11 300 livres. La boîte à 6 rapports est dotée d'un mode remorquage (Tow/Haul) qui retarde le moment de changer de rapports et limite la perte de puissance au moment de monter une cote et de limiter la vitesse au moment de la descendre. Au moment de descendre une côte, le conducteur n'a qu'à appuyer légèrement sur la pédale de frein pour tirer meilleur profit du frein moteur. Les caractéristiques de série incluent également un système de contrôle de la stabilité antiretournement et d'une fonction de stabilisation de la remorque qui limite les mouvements de la remorque qui, ajoutés à la vitesse, pourraient entraîner le capotage du véhicule.

Comportement

La F-150 assure sur la route un comportement parfaitement civilisé. Les modifications apportées à la suspension et à la direction procurent une conduite irréprochable pour une grande camionnette. Sur le circuit, chargée d'un poids d'environ 1000 livres, la F-150 s'accroche dans les virages avec ténacité et démontre une inspirante solidité. Le dispositif de contrôle de la stabilité limite efficacement, et de façon pratiquement imperceptible, les mouvements de caisse. L'ajout de l'ensemble « Heavy Duty » rehausse d'un cran le comportement du véhicule. Je dois néanmoins donner crédit aux camionnettes de GM pour leur tenue de route et leur maniabilité. La Toyota Tundra, elle, est plutôt décevante. La version FX4 reçoit des caractéristiques qui la rendent plus efficace pour la conduite hors route dont un différentiel à verrouillage électronique qui emp

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/100,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 47,099.00 $
Frais de transport 1,350.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 48,449.00 $
Prix total sans les options 48,449.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 3450 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 3800 lbs
Curb Weight - Front 3035 lbs
Curb Weight - Rear 2320 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 415.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 1480.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 5355.00 lbs
As Spec'd Payload 1745.00 lbs
Maximum Payload Capacity 1745.00 lbs
Gross Combined Wt Rating 14800 lbs
Gross Axle Weight Rating 7250.00 lbs
Curb Weight 5355.00 lbs
Reserve Axle Capacity 1895.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 7100.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 5000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 500 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 9200 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 1380 lbs
Fifth Wheel Hitch - Max Trailer Wt. 9200 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Fifth Wheel Hitch - Max Tongue Wt. 1380 lbs
Frame
Frame Type Fully Boxed Ladder
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Double Wishbone
Suspension Type - Rear 2-Stage Leaf Spring
Spring Capacity - Front 3450 lbs
Spring Capacity - Rear 3800 lbs
Axle Type - Front Independent
Axle Type - Rear Semi-Floating
Axle Capacity - Front 3750 lbs
Axle Capacity - Rear 4000 lbs
Axle Ratio (:1) - Rear 3.55
Shock Absorber Diameter - Front 36 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 32 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.34 in
Tires
Front Tire Order Code T82
Rear Tire Order Code T82
Spare Tire Order Code T82
Front Tire Size P265/60R18
Rear Tire Size P265/60R18
Spare Tire Size P265/60R18
Front Tire Capacity N/A
Rear Tire Capacity N/A
Spare Tire Capacity N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare N/A
Wheels
Front Wheel Size 18 x 7.5 in
Rear Wheel Size 18 x 7.5 in
Spare Wheel Size 18 x 7.5 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), On Centre 17.0
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 50.4 ft
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 13.0 x 0.55 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 13.7 x 0.47 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 98 L
Fuel Tank Location Midship

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear Wheel Drive
Trans Order Code 446
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 4.17
Second Gear Ratio (:1) 2.34
Third Gear Ratio (:1) 1.52
Fourth Gear Ratio (:1) 1.14
Fifth Gear Ratio (:1) 0.86
Sixth Gear Ratio (:1) 0.69
Reverse Ratio (:1) 3.40
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Mileage
EnerGuide Estimate - City 15.1 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 10.5 L/100 km
Cruising Range - City 1525.74 mi
Cruising Range - Hwy 2194.17 mi
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code 99V
Engine Type Gas/Ethanol V8
Displacement 5.4L/330
Fuel System EFI
SAE Net Horsepower @ RPM 310 @ 5000
SAE Net Torque @ RPM 365 @ 3500
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 540
Maximum Alternator Capacity (amps) 155
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 16.9 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Front Head Room 39.6 in
Front Leg Room 41.4 in
Front Shoulder Room 65.9 in
Front Hip Room 60.5 in
Second Head Room 38.7 in
Second Leg Room 43.5 in
Second Shoulder Room 65.6 in
Second Hip Room 64.6 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 156.6 in
Length, Overall w/o rear bumper 243.7 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 78.9 in
Height, Overall 74.3 in
Overhang, Front 38.5 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 32.2 in
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front N/A
Ground Clearance, Rear N/A
Body Length 0.00 ft
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Box Length @ Floor 78.8 in
Cargo Box Width @ Top, Rear 60.4 in
Cargo Box Width @ Floor 60.3 in
Cargo Box Width @ Wheelhousings 50.0 in
Cargo Box (Area) Height 22.4 in
Tailgate Width 65.2 in
Cargo Volume 65.5 ft³
Ext'd Cab Cargo Volume N/A

MECHANICAL

  • 5.4L EFI 24-valve flex-fuel V8 engine
  • Engine block heater
  • 6-speed automatic transmission w/OD
  • Limited-slip differential
  • Advance Trac-inc: Roll Stability Control, trailer sway control
  • Rear wheel drive
  • 72-amp/hr HD maintenance-free battery
  • 155 amp alternator
  • Trailer tow pkg-inc: class IV bumper-mounted hitch receiver, 7-pin wiring harness, upgraded radiator, super engine cooling, auxiliary transmission oil cooler
  • 6-1/2' pickup box w/(4) cargo box tie down hooks
  • Long-spindle double wishbone coil-over-shock front axle
  • Front coil springs
  • Rear 2-stage variable rate leaf springs
  • HD shock absorbers
  • Pwr rack & pinion steering
  • 4-wheel anti-lock disc brakes
  • Easy Fuel capless fuel filler
  • Single exhaust
  • 2-ton jack

EXTERIOR

  • 18" 7-spoke aluminum wheels w/King Ranch paint & logo treatment
  • (5) P265/60R18 all-season OWL tires
  • Rear underframe winch-type spare tire carrier w/safety catch
  • Two-tone paint scheme
  • Painted accent colour front/rear step bumpers-inc: body-colour upper fascia, black front valance
  • Pueblo gold platform running boards
  • Accent colour wheel lip mouldings
  • Body-colour box top & tailgate mouldings
  • Accent colour front/rear stone cuffs
  • King Ranch pueblo gold mesh grille w/chrome integrated surround & bars
  • Bright headlamps w/autolamp
  • Fog lamps
  • Cargo lamp
  • Pwr folding heated signal mirrors-inc: memory, puddle lamps, chrome arms, body-colour skull caps
  • Rear window w/fixed privacy glass
  • Interval wipers
  • Unique King Ranch fender & tailgate badges
  • Removable tailgate w/key lock & lift assist
  • Body-colour door & tailgate handles

INTERIOR

  • King Ranch chaparral leather 10-way pwr heated & cooled front captains chairs-inc: pwr lumbar, driver seat memory
  • Leather 60/40 flip-up split bench rear seat w/folding armrest
  • Front flow-through console w/King Ranch leather lid
  • Unique King Ranch front/rear floor mats
  • Tilt steering column
  • King Ranch leather-wrapped steering wheel-inc: audio controls, climate controls, SYNC controls
  • Instrumentation-inc: tachometer, fuel gauge, voltmeter, oil pressure, engine coolant temp, odometer
  • Outside temp display
  • In-dash message centre w/trip computer
  • Tire pressure monitoring system
  • Pwr windows w/1-touch driver down
  • Delayed accessory pwr
  • Pwr locks
  • Driver keyless entry pad
  • Pwr adjustable pedals w/memory
  • Remote keyless entry-inc: (2) fobs, illuminated entry, panic button
  • Universal garage door opener
  • Reverse sensing system w/backup camera
  • Speed control
  • SecuriLock anti-theft ignition
  • Premium AM/FM stereo w/in-dash 6-disc CD changer-inc: MP3 capability, clock, speed-compensated volume, auxiliary input jack
  • SYNC voice-activated communications & entertainment system-inc: Bluetooth capability, steering wheel audio controls, USB port, audio input jack, 911 assist
  • SIRIUS satellite radio w/6-month subscription
  • Dual-zone automatic temp control
  • Air conditioning registers-inc: chrome rings, obsidian vanes
  • Rear window defroster
  • Wood plank film finish on centre instrument panel & ashtray door
  • Glove box
  • Front/rear auxiliary pwr point
  • Rear grab handles
  • Overhead console w/(2) storage bins
  • Auto-dimming rearview mirror w/compass & microphone
  • Dual illuminated covered visor mirrors
  • Front/rear dome lamps
  • Fade-to-off interior lamps w/integrated map lamps
  • Seatback map pockets

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock disc brakes
  • Dual-stage front airbags w/passenger occupancy sensor
  • Side-impact airbags
  • Safety canopy curtain airbags
  • Front seat belts-inc: outboard height adjustable shoulder belts, 2-point centre lap belt
  • 3-point seat belts in all rear positions
  • Autolock features for child safety seats
  • Child safety rear door locks
  • Advance Trac-inc: Roll Stability Control, trailer sway control
  • Dual note horn

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

MODEL OPTION

KING RANCH PKG
  • inc: King Ranch fender & tailgate badges, two-tone exterior paint, accent colour front/rear bumpers, accent colour wheel lip mouldings, 18" 7-spoke aluminum wheels w/King Ranch logo, P265/60R18 all-season OWL tires, King Ranch pueblo gold mesh grille w/chrome surround & bars, colour-keyed box top & tailgate mouldings, pueblo gold platform running boards, body-colour pwr folding heated signal mirrors w/memory & puddle lamps, King Ranch chaparral leather 10-way pwr heated & cooled front captains chairs w/2-way pwr lumbar, driver seat memory, flow-through front console w/King Ranch leather lid, leather flip-up 60/40 split-bench rear seat w/folding armrest, front/rear King Ranch floor mats, King Ranch leather-wrapped steering wheel, wood plank film on IP centre finish & ashtray door, pwr adjustable pedals w/memory, rearview camera system
86K 0 $

ENGINE

5.4L EFI 24-VALVE FLEX-FUEL V8 ENGINE
  • (STD)
99V 0 $

TRANSMISSION

6-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
446 0 $

AXLE

3.55 AXLE RATIO W/LIMITED SLIP DIFFERENTIAL XH9 0 $
3.15 AXLE RATIO X15 0 $
3.55 AXLE RATIO X19 0 $
3.73 AXLE RATIO W/LIMITED SLIP DIFFERENTIAL
  • (REQ: 53M Max Trailer Tow Pkg)
XB6 0 $

SERIES ORDER CODE

LARIAT SERIES ORDER CODE 508A 0 $

TIRES

(5) P265/60R18 ALL-SEASON OWL TIRES
  • (STD)
T82 0 $
P275/55R20 ALL-SEASON OWL TIRES
  • inc: full-size spare tire
  • (REQ: 64G Wheels)
T2F 430 $

PAINT SCHEME

TWO-TONE PAINT
  • (STD)
954 0 $

PRIMARY PAINT

DARK BLUE PEARL METALLIC DX 0 $
STONE GREEN METALLIC HS 0 $
WHITE SAND TRI-COAT METALLIC PV 300 $
BLACK UA 0 $
ROYAL RED UK 0 $
OXFORD WHITE YZ 0 $

SECONDARY PAINT

PUEBLO GOLD METALLIC G3 0 $

SEAT TYPE

TAN, KING RANCH CHAPARRAL LEATHER HEATED FRONT CAPTAINS CHAIRS KW 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

MAX TRAILER TOW PKG
  • inc: class IV bumper-mounted hitch receiver w/upgraded rear bumper, 7-pin trailer tow wiring harness, super engine cooling, aux trans cooler, trailer brake controller, HD front eye bushing, upgraded rear springs, 20:1 steering gear
  • (REQ: XB6 Axle Ratio)
53M 940 $
20" MACHINED ALUMINUM WHEELS
  • inc: jewel gold painted accents
  • (REQ: T2F Tires)
64G 0 $
STOWABLE BED EXTENDER 63E 350 $
TAILGATE STEP W/SAFETY HANDLE 63T 300 $
TRAILER BRAKE CONTROLLER 67T 240 $
BOX ACCESS STEPS 63S 300 $
CARGO MANAGEMENT SYSTEM
  • inc: (4) tie-down cleats
68M 230 $
PWR MOONROOF
  • inc: 1-touch open/close
  • *Replaces STD overhead console dual-bin system w/single bin*
43M 1300 $
FRONT LICENSE PLATE BRACKET
  • *Std in BC, Man, NB, Ont & Sask*
153 0 $
FRENCH LABELS
  • *STD on all vehicle orders in Quebec*
42G 0 $
SONY AM/FM STEREO W/IN-DASH 6-DISC CD CHANGER
  • inc: MP3 capability, speed-compensated volume, aux audio input jack, subwoofer
58B 390 $
NAVIGATION RADIO
  • inc: AM/FM stereo, in-dash screen, DVD/CD player, MP3 capability, DVD A/V capability, hard disk drive for map & POI storage, 10-G Music Jukebox, Sirius satellite radio, data services, support for SYNC & other multi-media devices, aux audio input jack, subwoofer, speed-compensated volume, steering wheel audio & navigation controls, auto-dimming rearview mirror w/microphone
58N 2300 $
MANUAL TELESCOPING PWR HEATED TRAILER TOW SIGNAL MIRRORS
  • inc: mirror memory, puddle lamps, chrome skull caps
54X 360 $
PWR SLIDING REAR WINDOW
  • *Deletes STD rear window defroster*
435 170 $
5" CHROME TUBULAR RUNNING BOARDS 18C 210 $