facebook

Ford Explorer 2005

See other trims

Ford Explorer 2005

Toujours devant

Benoit Charette

L’Explorer fut à l’origine de l’engouement des automobilistes pour les véhicules utilitaires dans les années 1990. Et malgré les récents parfums de scandale et la mauvaise presse qui a suivi, rien n’a altéré sa domination dans ce segment de marché. Un heureux mélange de choix, de prix et d’excellentes facilités de paiement est aussi en partie responsable de cet état de choses.

Carrosserie

Les dernières retouches remontent à 2002 ; depuis, rien ou très peu, et rien de plus pour 2005. Notons simplement que le modèle Sport Trac est maintenant offert avec un toit ouvrant en verre pour le modèle XLT et qu’on profite de deux nouvelles couleurs de carrosserie : rouge vif et roche sombre. Pour le reste, l’Explorer conserve la même silhouette sympathique.

Habitacle

Plusieurs éléments dans le dessin de l’espace habitable constituent de sérieux irritants. D’abord, il faut littéralement grimper à bord, un geste qui devient agaçant si vous devez monter et descendre plusieurs fois par jour. Ensuite, l’ergonomie n’obtient pas la note de passage. La majorité des commandes sont situées à bout de bras quand elles ne sont pas carrément introuvables comme la commande de sièges chauffants, dissimulée sur le côté du coussin. À l’intérieur, les occupants disposent de peu de place si on compare l’Explorer avec les plus récents utilitaires de même catégorie sur le marché. Notons tout de même que les matériaux utilisés sont de bonne facture (à l’exception du similibois) et que Ford a été le premier à offrir un pédalier ajustable électrique, une bénédiction pour les gens de plus petite taille. Vous pouvez obtenir une troisième banquette en option si vous privilégiez le transport de personnes au détriment de la marchandise.

Mécanique

Pas de changement pour 2005: le V6 de 4,0 litres offre toujours 210 chevaux et le V8 de 4,6 litres, pour un léger supplément, ajoute 29 autres chevaux. La seule transmission est une automatique à cinq rapports. Selon la configuration du véhicule, vous pouvez remorquer de 907 kilos (en version de base) à 3175 kilos avec le groupe remorquage. Au Canada, tous les modèles sont livrés uniquement avec quatre roues motrices (nos voisins du Sud peuvent aussi opter pour une version deux roues motrices). Le rouage quatre roues motrices Control Trac offre un mode 4RM automatique et des modes 4RM mécaniques avec rapports courts ou longs pour le travail ou le tout-terrain. Le mode automatique profite de commandes électroniques qui répartissent le couple aux roues ayant le plus d’adhérence. De plus, cette année, le système de contrôle de stabilité AdvanceTrac doublé d’un antiroulis est offert en équipement de série dans tous les modèles.

Comportement

Votre indice de plaisir derrière le volant est étroitement lié aux modèles essayés. Avec le V6, vous aurez l’impression de vous trouver au volant d’une fourgonnette. Le moteur est paresseux et un peu rugueux, la direction ressemble à un lendemain de veille. Le modèle V8 est le plus agréable à conduire, avec un moteur plus vivant. Il est aussi beaucoup plus véloce et peut faire un sprint de 0 à 100 km/h en moins de 10 secondes. Le confort de roulement, même avec une suspension indépendante à l’arrière, obtient tout juste la note de passage. La présence de son châssis de camion se fait encore sentir, spécialement sur les routes déformées. Ford devra penser à adopter un châssis monocoque un jour ou l’autre.

Conclusion

Il y a deux directions à prendre si vous envisagez l’achat d’un Explorer. La version de base (XLS) avec moteur V6 offre un bon rapport rendement-prix. Et si pour vous le prix n’est pas aussi important, alors dirigez-vous vers le modèle Limited qui, pour près de 50 000 $, comblera toutes vos attentes.

Forces

• Beaucoup d’éléments de sécurité • Moteur V8 à privilégier • Format pratique • Bon comportement

Faiblesses

• Ergonomie de l’habitacle à repenser • Certaines commandes mal situées • Confort moyen des sièges

Nouveautés en 2005

•Version NBX discontinuée, système AdvanceTrac avec contrôle de stabilité antiretournement de série, système d’alarme antivol discontinué, système audio avec lecteur MP3 optionnel, nouveau porte-bagages de toit, nouvelles couleurs de carrosserie

2e opinion Jean-Pierre Bouchard

• Malgré une forte concurrence, l’utilitaire sport intermédiaire du constructeur à l’ovale bleu continue de tirer son épingle du jeu. Propulsé par le moteur V6 de 4,0 litres, c’est bien. Animé par le moteur V8 de 4,6 litres, c’est encore mieux. Car ce moteur est moins grognon, plus performant et mieux adapté pour déplacer la masse avec aisance et tracter de lourdes charges. Et en plus, pas beaucoup plus énergivore que le V6. L’Explorer propose un habitacle spacieux, confortable et bien aménagé, ainsi qu’un comportement routier des plus honnêtes. La génération d’aujourd’hui a pratiquement réussi à gommer les traces de son passé. Bravo ! Et même si l’Explorer est l’un des véhicules idéals pour accumuler des Petro-points, reste qu’il transpire le sérieux sur le plan de la solidité de la construction.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 49,695.00 $
Frais de transport 995.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 50,690.00 $
Prix total sans les options 50,690.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
Rear Door Type Liftgate

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 2800 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 3325 lbs
Curb Weight - Front 2365 lbs
Curb Weight - Rear 2090 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 435.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 1235.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 4455.00 lbs
As Spec'd Payload 1529.00 lbs
Maximum Payload Capacity 1529.00 lbs
Gross Combined Wt Rating 11600 lbs
Gross Axle Weight Rating 6125.00 lbs
Curb Weight 4455.00 lbs
Reserve Axle Capacity 1670.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 5984.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 5000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 500 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 7000 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 700 lbs
Fifth Wheel Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Maximum Trailering Capacity N/A
Fifth Wheel Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Frame
Frame Type Boxed w/Single Channel
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Coil Spring
Suspension Type - Rear Coil Spring
Spring Capacity - Front 2635 lbs
Spring Capacity - Rear 3325 lbs
Axle Type - Front Independent SLA
Axle Type - Rear Independent SLA
Axle Capacity - Front 2800 lbs
Axle Capacity - Rear 3600 lbs
Axle Ratio (:1) - Front 3.73
Axle Ratio (:1) - Rear 3.73
Shock Absorber Diameter - Front 32 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 32 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.34 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear 0.77 in
Tires
Front Tire Size P245/65R17
Rear Tire Size P245/65R17
Spare Tire Size P245/65R17
Front Tire Capacity 1460 lbs
Rear Tire Capacity 1460 lbs
Spare Tire Capacity 1460 lbs
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front 707 Rev/Mile
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear 707 Rev/Mile
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare 707 Rev/Mile
Wheels
Front Wheel Size 17 x -TBD- in
Rear Wheel Size 17 x -TBD- in
Spare Wheel Size 17 x -TBD- in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Aluminum
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), On Centre 18.9
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 36.8 ft
Turning Diameter - Wall to Wall 38.4 ft
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.0 x 0.37 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 11.9 x 0.37 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 85 L
Fuel Tank Location Midship

Powertrain

Transmission
Drivetrain 4-Wheel Drive
Trans Order Code N/A
Trans Type 5
Trans Description Cont. Automatic w/OD,
Trans Description Cont. Again Electronic
First Gear Ratio (:1) 3.22
Second Gear Ratio (:1) 2.29
Third Gear Ratio (:1) 1.54
Fourth Gear Ratio (:1) 1.00
Fifth Gear Ratio (:1) 0.71
Reverse Ratio (:1) 3.07
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Transfer Case Model Control-Trac
Transfer Case Gear Ratio (:1), High 1.00
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low 2.48
Mileage
EnerGuide Estimate - City 16.9 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 11.8 L/100 km
Cruising Range - City 1182.40 mi
Cruising Range - Hwy 1693.44 mi
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code N/A
Engine Type Gas V8
Displacement 4.6L/281
Fuel System SEFI
SAE Net Horsepower @ RPM 239 @ 4750
SAE Net Torque @ RPM 282 @ 4000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 650
Maximum Alternator Capacity (amps) 130
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 18.5 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Front Head Room 39.9 in
Front Leg Room 42.4 in
Front Shoulder Room 59.1 in
Front Hip Room 55.0 in
Second Head Room 38.9 in
Second Leg Room 35.9 in
Second Shoulder Room 58.9 in
Second Hip Room 54.2 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 113.8 in
Length, Overall w/rear bumper 189.5 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 72.1 in
Height, Overall 71.4 in
Overhang, Front 44.1 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 30.7 in
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front N/A
Ground Clearance, Rear 8.5 in
Body Length 0.00 ft
Rear Door Opening Height 33.6 in
Rear Door Opening Width 48.3 in
Step Up Height - Front N/A
Step Up Height - Side N/A
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Console N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 76.0 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 41.4 in
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Floor N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings 45.4 in
Cargo Box (Area) Height N/A
Tailgate Width N/A
Cargo Volume N/A
Cargo Volume to Seat 1 86.2 ft³
Cargo Volume to Seat 2 48.6 ft³
Ext'd Cab Cargo Volume N/A

Exterior

Doors

MECHANICAL

  • 4.6L SOHC V8 engine
  • 5-speed automatic transmission w/OD
  • Transmission shift interlock
  • Control Trac 4WD transfer case
  • 4-wheel drive
  • Roll stability control w/AdvanceTrac
  • Battery saver feature
  • Class II trailer towing pkg-inc: hitch, 4-pin connector
  • 4-wheel independent suspension
  • P245/65R17 all-terrain BSW tires
  • 17" chrome-clad wheels
  • Full-size spare tire w/17" steel wheel
  • Pwr rack & pinion steering
  • Pwr 4-wheel disc brakes
  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • 85 litre fuel tank

EXTERIOR

  • Chrome roof rails w/crossbars
  • Body colour front/rear bumpers
  • Colour keyed running boards
  • Body colour body side cladding
  • Body colour wheel lip mouldings
  • Chrome grille w/egg-crate design
  • Automatic on/off quad beam headlamps
  • Front fog lamps
  • Heated fold-away pwr exterior mirrors w/approach lamps
  • Solar tinted glass on windshield & front door windows
  • Privacy glass on rear doors/quarter panels/liftgate windows
  • Speed-sensitive variable intermittent windshield wipers w/washer
  • 2-speed intermittent rear window wiper w/washer
  • One-piece liftgate w/pop-up flip glass & pwr release button
  • Keyless entry keypad
  • Body colour door handles

INTERIOR

  • 5-passenger seating
  • Leather-trimmed low-back heated front sport bucket seats-inc: 8-way pwr driver/passenger seat, pwr driver/manual passenger lumbar support, driver 2-position memory, easy entry/exit feature, adjustable head restraints
  • 60/40 split-folding 2nd row seat w/tip-fold-flat latch, adjustable head restraints
  • High series floor console-inc: storage bin, dual front/rear cupholders, front/rear pwr point, map/tissue holder, pen holder, coinholder
  • Front/rear colour-keyed carpeted floor mats
  • Colour-keyed scuff plates for all doors & liftgate
  • Colour-keyed 4-spoke leather-wrapped tilt steering wheel-inc: audio/climate controls
  • Mandarin Teak woodgrain centre surround
  • Message centre-inc: outside temp, tire pressure monitor, compass
  • Pwr windows w/driver one-touch-down feature
  • Pwr door locks-inc: autolock, cargo area lock/unlock button
  • Speed control
  • Pwr adjustable pedals w/memory
  • Reverse sensing system
  • Remote keyless entry w/(2) fobs
  • HomeLink universal garage door opener
  • SecuriLock immobilizer anti-theft system
  • Accessory delay
  • Front air conditioning w/dual zone automatic temp control
  • Rear window defroster
  • Audiophile AM/FM stereo w/6-disc in-dash CD changer/MP3 capability-inc: (7) speakers (290-watt), Sirius satellite capability, clock
  • Illuminated glove box
  • (2) front/rear pwr points
  • Mandarin Teak woodgrain door trim spears
  • Electrochromic rearview mirror
  • Front overhead console-inc: (2) map lights, ticket clip, sunglass holder, garage door opener bin
  • Cloth sunvisors w/covered illuminated vanity mirrors
  • Grab handles-inc: (1) at passenger seat, (2) in 2nd row
  • Illuminated entry
  • (4) coat hooks
  • Cargo management system
  • (4) load floor tie-down hooks
  • Rear cargo shade

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Personal safety system-inc: driver & front passenger dual stage airbags, safety belt pretensioners, safety belt energy management retractors, safety belt usage sensors, driver seat position sensor, crash severity sensor, restraint control module
  • Height adjustable seatbelts-inc: pretensioners, energy management system, BeltMinder
  • Child safety rear door locks
  • LATCH (lower anchors & tethers for children system on rear outboard seats
  • Roll stability control w/AdvanceTrac
  • Transmission shift interlock
  • Front crumple zones & side intrusion door beams

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

4.6L SOHC SEFI V8 ENGINE
  • (STD)
___ 0 $

TRANSMISSION

5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
___ 0 $

AXLE

3.73 AXLE RATIO W/NON-LIMITED SLIP DIFFERENTIAL X46 0 $
3.55 AXLE RATIO W/NON-LIMITED SLIP DIFFERENTIAL X45 0 $

SERIES ORDER CODE

LIMITED SERIES ORDER CODE 265A 0 $

TIRES

P245/65R17 ALL-TERRAIN BSW TIRES
  • (STD)
___ 0 $
P245/65R17 ALL-TERRAIN OWL TIRES T5K 95 $

SEAT TYPE

LEATHER-TRIMMED LOW-BACK FRONT SPORT BUCKET SEATS
  • (STD)
4_ 0 $

PAINT

SOLID PAINT
  • (STD)
___ 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

DVD REAR ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: overhead pull-down 7" colour screen, storage compartment for up to (3) DVDs, (2) wireless headphones, remote control, universal jack
  • (REQ: 67C Rear Climate Control or 439 Moonroof & 21E Safety Canopy)
90C 1850 $
QUAD BUCKET SEATING GROUP
  • inc: 2nd row sport bucket seats, 2nd row floor console
  • (REQ: 87T 3rd Row Seat)
17Q 565 $
CLASS III/IV TRAILER TOWING PKG
  • inc: 3.73 axle ratio, Class III trailer hitch w/7-pin wiring harness & connector, 7 to 4-pin adapter, frame-mounted hitch receiver
53G 495 $
AUXILIARY REAR CLIMATE CONTROL
  • (REQ: 87T 3rd Row Seat Pkg)
67C 830 $
PWR MOONROOF W/SHADE 439 1020 $
SAFETY CANOPY AIR CURTAIN SYSTEM 21E 695 $
3RD ROW SEAT PKG
  • inc: vinyl 3rd row bench seat, 40/20/40 tip-flip 2nd row seat *Deletes STD cargo shade*
  • (REQ: 67C Auxiliary Rear Climate Control)
87T 855 $
CHROME STEP BARS 18K 180 $
AM/FM STEREO W/CD PLAYER/CASSETTE
  • inc: dedicated clock, (4) speakers (80-watt)
58K 0 $