facebook

Ford Expedition 2010

See other trims

Ford Expedition 2010

 

Besoin d’un « Boost » !

Daniel Rufiange

L’an dernier, les araignées se tissaient des toiles sur et autour des Expedition qui reposaient dans les cours des concessionnaires. La flambée des prix du pétrole a grandement touché ce qui a déjà été un des meilleurs vendeurs de Ford. Aujourd’hui, même si les prix du carburant sont un tantinet plus stables, on n’observe pas de reprise significative des ventes. Peut-être que le moteur EcoBoost pourrait venir à la rescousse de l’Expedition car, au demeurant, il s’agit d’un camion des plus compétents.

Carrosserie

L’Expedition revient tel quel pour 2010. Outre le retrait de trois couleurs et l’ajout d’une autre, on a cloné l’édition 2009. Au menu, plusieurs versions, question de contenter les goûts variés des acheteurs d’Expedition – enfin, ceux qui restent  – : le modèle de base, XLT, une version Eddie Bauer et l’incontournable mouture King Ranch viennent compléter l’offre. À noter qu’une variante Max est offerte. Cette dernière fournit encore plus d’espace intérieur grâce à une carcasse allongée; comme si les dimensions de l’Expedition n’étaient pas déjà assez titanesques. Remarquez que, pour l’excursion de pêche ou le voyage sur tout le continent, c’est très pratique.

Les lignes de l’Expedition demeurent simples, mais le véhicule ne passe pas inaperçu. C’est un beau tour de force des stylistes car, souvent, simplicité rime avec morosité en matière de design. Heureusement, il y a des exceptions !

Habitacle

À l’intérieur, Ford nous démontre tout son savoir-faire. La présentation de la planche de bord est très réussie. Tout est bien placé, et, malgré tout le dégagement, l’ergonomie demeure très bonne. Il y a plus d’espaces de rangement à bord de l’Expedition qu’on ne peut en imaginer. Le confort est princier, merci aux fauteuils qui accueillent les passagers des deux premières rangées. Une fois rendu à la troisième banquette, le confort est moins royal, mais l’espace, sans reproche. Assis aux confins du véhicule, on a l’impression d’être à l’arrière d’un bus tellement le pilote nous semble loin. Immense que je vous dis !

Pour 2010, outre des changements de couleur qui viennent modifier la présentation intérieure, il est  maintenant possible de profiter du système MyKey que Ford offre sur un nombre grandissant de modèles. Ce système permet aux parents de contrôler certaines fonctions du véhicule – dont limiter la vitesse maximale à plus ou moins 125 km/h, entre autres –.

Mécanique

Pour mouvoir quelque 2700 kilos, ça prend tout un attirail. L’Expedition compte sur un V8 de 5,4 litres qui repose aussi sur les supports de moteur de la F-150. Grâce à ses 300 chevaux et à un couple de 365 livres-pieds, les déplacements se font sans crier gare. Malheureusement, ils s’accompagnent d’une gargantuesque consommation de carburant qu’on a peine à garder sous les 16 litres aux 100 kilomètres – ville et autoroute combinées –. C’est pourquoi, comme je le mentionnais en introduction, l’avenir à court terme de l’Expedition passe par le moteur EcoBoost.

Comportement

Contrairement à d’autres utilitaires tout aussi patauds, la conduite de l’Expedition surprend. Un châssis très rigide combiné à une direction précise et à une excellente géométrie des suspensions permet de garder ce mastodonte sur le bitume en toute confiance. Les accélérations sont franches, mais n’espérez pas établir un record au 0 à 100 km/h; ça prendrait un réacteur d’avion pour nous coller au siège tellement le véhicule est lourd. D’ailleurs, les lois de la physique sont là pour nous rappeler qu’il faut déplacer ce genre de masse avec prudence, y compris en situation de freinage. Malgré une puissance bien perceptible des freins, l’effet de plongée est inévitable. Gardez vos distances !

Conclusion

Pour redonner une seconde vie à son Expedition, Ford doit le doter du moteur EcoBoost et le plus rapidement possible. Et pourquoi pas d’autres motorisations, soit hybride ou, encore mieux, diesel. Peu importe, depuis que les prix du pétrole sont devenus aussi imprévisibles, les gros V8 à essence éternellement utilisés pour déplacer ce genre de véhicule n’ont plus la cote. Ils doivent céder leur place; tout le monde y gagnera.

Points forts

       Produit intéressant et très compétent

       Capacité de remorquage démente

       Immensité de l’habitacle et espaces de rangement

       Conduite surprenante

Point faibles

       Consommation de carburant

       Qualité de certains des matériaux utilisés

       Prix une fois bien équipé

 

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/100,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 58,349.00 $
Frais de transport 1,400.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 59,749.00 $
Prix total sans les options 59,749.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year 6762
Vehicle
Rear Door Type Liftgate

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 3700 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 4250 lbs
Curb Weight - Front 2994 lbs
Curb Weight - Rear 2849 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 706.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 1401.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 5843.00 lbs
As Spec'd Payload 1657.00 lbs
Maximum Payload Capacity 1657.00 lbs
Gross Combined Wt Rating 15000 lbs
Gross Axle Weight Rating 7950.00 lbs
Curb Weight 5843.00 lbs
Reserve Axle Capacity 2107.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 7500.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 5000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 500 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 8900 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 1335 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Frame
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Independent SLA
Suspension Type - Rear Multi-Link
Spring Capacity - Front 3700 lbs
Spring Capacity - Rear 4250 lbs
Axle Type - Front Independent SLA
Axle Type - Rear Independent
Axle Capacity - Front 3700 lbs
Axle Capacity - Rear 4250 lbs
Axle Ratio (:1) - Front 3.31
Axle Ratio (:1) - Rear 3.31
Shock Absorber Diameter - Front 34.9 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 34.9 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.42 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear 0.71 in
Tires
Front Tire Order Code T21
Rear Tire Order Code T21
Front Tire Size P275/55R20
Rear Tire Size P275/55R20
Spare Tire Size P255/70R18
Front Tire Capacity 2305 lbs
Rear Tire Capacity 2305 lbs
Spare Tire Capacity 2305 lbs
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front 654 Rev/Mile
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear 654 Rev/Mile
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare 654 Rev/Mile
Wheels
Front Wheel Size 20 x 8.5 in
Rear Wheel Size 20 x 8.5 in
Spare Wheel Size 18 x 8.5 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr Recirculating Ball
Steering Ratio (:1), On Centre 20.0
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 40.8 ft
Turning Diameter - Wall to Wall 42.2 ft
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 13.0 x 1.8 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 13.5 x 0.9 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 106 L

Powertrain

Transmission
Drivetrain Four Wheel Drive
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic
First Gear Ratio (:1) 4.17
Second Gear Ratio (:1) 2.34
Third Gear Ratio (:1) 1.52
Fourth Gear Ratio (:1) 1.14
Fifth Gear Ratio (:1) 0.86
Sixth Gear Ratio (:1) 0.69
Reverse Ratio (:1) 3.40
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Transfer Case Model Borg Warner 44-06
Transfer Case Gear Ratio (:1), High 1.00
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low 2.64
Mileage
EnerGuide Estimate - City 17.3 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 11.6 L/100 km
Cruising Range - City 1440.43 mi
Cruising Range - Hwy 2148.23 mi
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code 995
Engine Type Gas/Ethanol V8
Displacement 5.4L/330
Fuel System Electronic Fuel Injection
SAE Net Horsepower @ RPM 310 @ 5100
SAE Net Torque @ RPM 365 @ 3600
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 650
Maximum Alternator Capacity (amps) 150
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 13.0 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 8
Front Head Room 39.6 in
Front Leg Room 41.1 in
Front Shoulder Room 63.2 in
Front Hip Room 60.2 in
Second Head Room 39.8 in
Second Leg Room 39.1 in
Second Shoulder Room 63.7 in
Second Hip Room 59.9 in
Third Head Room 38.3 in
Third Leg Room 37.7 in
Third Shoulder Room 51.9 in
Third Hip Room 50.2 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 119.0 in
Length, Overall w/rear bumper 206.5 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 78.8 in
Height, Overall 77.2 in
Overhang, Front 39.2 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 34.4 in
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front 8.7 in
Ground Clearance, Rear 8.7 in
Body Length 0.00 ft
Rear Door Opening Height 34.6 in
Rear Door Opening Width 56.7 in
Step Up Height - Front N/A
Step Up Height - Side N/A
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 82.5 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 44.4 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 3 13.1 in
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Floor N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings 49.2 in
Cargo Box (Area) Height 34.6 in
Tailgate Width N/A
Cargo Volume N/A
Cargo Volume to Seat 1 108.3 ft³
Cargo Volume to Seat 2 55.0 ft³
Cargo Volume to Seat 3 18.6 ft³
Ext'd Cab Cargo Volume N/A

Exterior

Doors

MECHANICAL

  • 5.4L SOHC SEFI 24-valve V8 FFV engine
  • 6-speed automatic transmission w/OD
  • 3.31 axle ratio
  • Engine block heater
  • 4-wheel drive
  • Maintenance-free battery -inc: battery saver
  • HD trailer tow pkg -inc: class IV hitch receiver, wiring harness w/4-pin & 7-pin connector, HD aux transmission oil cooler, HD radiator, electronic braking wiring kit, trailer sway control
  • Front tow hooks
  • Coil over shock double wishbone front suspension
  • Independent multi-link rear suspension
  • Variable-assist pwr rack & pinion steering
  • Pwr 4-wheel disc brakes
  • Chrome tipped exhaust pipe

EXTERIOR

  • P275/55R20 all-season BSW tires
  • 20" chrome clad aluminum wheels
  • P255/70R18 all-season BSW spare tire w/steel wheel
  • Pwr moonroof
  • Chrome luggage rack w/black crossbars
  • Body-colour front/rear bumpers
  • Body-colour running boards
  • Body-colour lower body-side cladding
  • Body-colour wheel lip mouldings
  • Body-colour grille
  • Autolamp automatic on/off complex reflector headlamps -inc: black-out treatment
  • Colour-keyed pwr folding heated mirrors -inc: memory, integrated turn signals, security approach lamps
  • Solar-tinted glass w/rear quarter privacy glass
  • Pwr rear quarter windows
  • 2-speed speed-sensitive variable intermittent windshield wipers w/washers
  • Rear intermittent wiper w/washer
  • Chrome colour-keyed ergonomic door handles
  • Keyless entry keypad on door
  • Front license plate bracket (STD in provinces where required)
  • Liftgate w/flip-up glass

ENTERTAINMENT

  • AM/FM stereo w/in-dash 6-disc CD/MP3 changer -inc: (6) speakers, subwoofer, aux input jack, speed sensitive volume control, radio data system (RDS), clock
  • SIRIUS satellite radio -inc: (6) month pre-paid subscription
  • SYNC voice activated communications & entertainment system -inc: Bluetooth capability, steering wheel audio controls, USB port, audio input jack, 911 assist
  • Antenna concealed in RH quarter glass

INTERIOR

  • Front perforated leather heated/cooled low-back captains chairs -inc: 2-way adjustable headrests, 10-way dual pwr seats w/pwr lumbar, 2-position driver memory
  • 2nd row leather heated 40/20/40 split-bench seat -inc: CentreSlide, E-Z entry, reclining, fold-flat, carpeted backside, outboard position headrests
  • 3rd row vinyl PowerFold 60/40 split-bench seat -inc: outboard position headrests
  • Floor console w/chrome trim -inc: large storage bin, dual front/rear cupholders, coin holder, pen/pencil holder, tissue holder, soft padded cover, rear audio controls, rear headphone jacks, 2nd row pwr points
  • Carpeted floor covering
  • 1st/2nd row carpeted floor mats
  • Tilt steering column
  • Wood applique & colour-keyed leather-wrapped steering wheel w/audio controls
  • Analog instrumentation -inc: voltmeter, oil pressure, water temp, tachometer
  • Warning lights -inc: safety belts, anti-lock brakes, speed control, engine check, charge system, air bag, fuel cap, low washer fluid, O/D off
  • Message centre -inc: odometer, trip odometer, average fuel economy, distance to empty, trip elapsed time, outside temp, compass, message centre warnings, door & liftgate ajar, check gauges
  • Pwr adjustable pedals w/memory
  • Pwr windows -inc: driver-side 1-touch-down
  • Pwr door locks
  • Accessory delay
  • Remote keyless entry -inc: (2) 4-button key fobs
  • Speed control
  • Universal garage door opener
  • SecuriLock passive anti-theft system
  • Perimeter alarm system
  • Dual-zone automatic temp control -inc: rear aux air cond controls
  • Rear floor heat ducts
  • Rear window defroster
  • Locking illuminated glove box
  • Door trim panels -inc: front/rear map pockets, (4) cupholders
  • Simulated wood instrument panel grab handles
  • Electrochromic rearview mirror
  • Colour-keyed cloth headliner
  • Mini overhead console -inc: sunglass holder, pwr moonroof & rear quarter window switches
  • Dual colour-keyed cloth sunvisors -inc: illuminated vanity mirrors, aux visors
  • 1st/2nd row assist handles
  • Lights -inc: front door approach, front dome, 1st/2nd row map, rear cargo illuminated entry, theatre lighting
  • Floor mounted shifter
  • Pwr outlets -inc: (2) in 1st row, (1) in cargo area
  • 2nd/3rd row coat hooks
  • Cargo management system

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS) -inc: brake assist
  • AdvanceTrac w/Roll Stability Control (RSC)
  • Side intrusion door beams
  • Personal Safety System -inc: buckle pretensioners, load limiting retractors, dual stage front air bags w/passenger sensor, driver seat position sensing, crash severity sensing
  • Front side-impact air bags
  • Safety Canopy system
  • MyKey system -inc: top speed limiter, audio volume limiter, early low fuel warning, programmable sound chimes, Belt-Minder w/audio mute
  • Reverse sensing system
  • SOS post-crash alert system
  • Colour-keyed 3-point safety belts for all outboard positions -inc: adjustable shoulder harness for 1st & 2nd row outboard positions
  • Child safety rear door locks
  • Lower anchors & tethers for children (LATCH) system -inc: outboard 2nd row positions, (1) in 3rd row
  • Tire pressure monitoring system

GREEN LEVY

GREEN LEVY
  • *ESTIMATED*
___ 2000 $

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

5.4L SOHC SEFI 24-VALVE V8 FFV ENGINE
  • (STD)
995 0 $

TRANSMISSION

6-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
___ 0 $

AXLE

3.31 AXLE RATIO
  • (STD)
X15 0 $
3.73 AXLE RATIO X16 0 $

SERIES ORDER CODE

LIMITED SERIES ORDER CODE 600A 0 $

PAINT

TUXEDO BLACK METALLIC UH 0 $
STERLING GREY METALLIC UJ 0 $
ROYAL RED METALLIC UK 0 $
INGOT SILVER METALLIC UX 0 $
WHITE PLATINUM TRI-COAT UG 300 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TRIM

STONE, PERFORATED LEATHER SEAT TRIM 2L 0 $
CHARCOAL BLACK, PERFORATED LEATHER SEAT TRIM 2W 0 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

SKID PLATES
  • (N/A w/68L Rear Load Leveling Air Suspension)
41K 150 $
REAR LOAD LEVELING AIR SUSPENSION
  • inc: message centre
  • (N/A w/41K Skid Plates)
68L 1000 $
REAR SEAT DVD ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: 8" LCD screen, (2) wireless headphones, remote control, MP3, CD-R, CD-R/W, DVD-R & DVD-R/W capable, owner's manual
91V 1850 $
FRENCH LABELS
  • *STD on all vehicle orders in Quebec*
42G 0 $
PWR RUNNING BOARDS 185 900 $
VOICE ACTIVATED NAVIGATION SYSTEM
  • inc: AM/FM stereo w/CD/DVD/MP3 player, DVD-audio/video capability, internal hard disk drive for map, point of interest & 10 GB music jukebox, support for SYNC, aux input jack
  • (REQ: 91V Rear Seat DVD Entertainment System)
58F 2300 $
2ND ROW CAPTAINS CHAIRS
  • inc: 1-handle fold/tumble/flipfold
21B 400 $
1ST/2ND ROW RUBBER FLOOR MATS
  • *In addition to STD carpeted floor mats*
51R 100 $