facebook

Ford Expedition 2009

See other trims

Ford Exp�dition 2009

Espèce menacée

Par Daniel Rufiange

Quand un véhicule, quel qu'il soit, profite de la base de la F-150, il met toutes les chances de son côté. L'Expédition, le plus gros monstre offert par Ford, a de la difficulté à convaincre les acheteurs par les temps qui courent, mais il ne faudrait pas croire que c'est en raison d'une qualité médiocre. Au contraire, l'Expédition est dominant dans son créneau, et seul un litre de carburant démesurément cher fait que des colonies d'araignées élisent domicile sur sa carcasse dans les cours des concessionnaires.

Carrosserie

Il faut mettre une éternité pour faire le tour de l'Expédition tellement il est gros, particulièrement dans la version MAX, qui offre encore plus d'espace à l'arrière. Si les lignes sont plus classiques qu'audacieuses, l'ensemble a bonne mine. Une poignée de versions différentes sont livrables du modèle de base XLT au gigantesque Limited Max. Entre les deux, deux moutures Eddie Bauer, dont une Max, et la classique King Ranch, avec un habitacle à deux tons très spectaculaire. Chaque modèle possède des signes distinctifs, notamment au chapitre de la calandre, qui laisse le chrome pour emprunter la couleur de l'ensemble sur certains modèles, et des bas de caisse de couleurs différentes sur d'autres. À noter que les roues de 20 pouces, en option sur les versions Max, ne passent pas inaperçues.

Habitacle

L'intérieur de l'Expédition, pratiquement identique à la F-150 au chapitre de la présentation de la planche de bord, est l'un des plus jolis qu'il m'ait été donné de voir dans un camion. Tout est massif mais à la fois très chic. Ceux qui manquent d'espace à bord sont certainement claustrophobes; l'Expédition est si vaste qu'on doit pratiquement changer d'heure quand on passe de l'avant à l'arrière. Les deux premières rangées de sièges sont dignes de fauteuils de première classe, alors qu'on accède à la troisième banquette facilement, elle qui offre plus d'espace que la deuxième banquette de bien des utilitaires. Heureusement que l'insonorisation est excellente car il serait difficile de converser calmement avec les personnes installées à l'arrière. Inutile de dire qu'on ne manque d'aucun luxe à bord : système DVD, radio satellite SIRIUS et caméra de recul au rétroviseur, entre autres.

Mécanique

Pour déplacer 2792 kilos, ça prend du muscle et du couple. On a donc déposé sur les supports de moteur le V8 de 5,4 litres qu'on retrouve également dans la F-150. Avec 300 chevaux et un couple de 365 livres-pied, rien ne résistera à vos besoins en remorquage. Cependant, prévoyez utiliser les réserves de votre petit cochon en plâtre car les pleins de carburant ne seront jamais agréables en plus d'être trop fréquents. En ville, l'Expédition réalise du 20 litres aux 100 kilomètres.

Comportement

Quand on prend le volant d'un utilitaire aussi massif, on s'attend à avoir mal au cœur après quelques minutes. C'est tout le contraire aux commandes de l'Expédition, est c'est de loin ce qui impressionne le plus. Le châssis est d'une rigidité telle qu'on se sent en confiance à tout moment. Les accélérations sont puissantes mais, compte tenu du poids, modestes. La masse de l'Expédition se fait plus sentir au-delà ses 80 km/h où les lois de la physique viennent nous rappeler d'être prudent dans vos manœuvres; de plus, le vent a la fâcheuse habitude d'offrir une résistance sur les longues et larges surfaces plates. Au freinage, malgré une belle volonté, l'effet de plongée est présent, et il faut garder ses distances.

Conclusion

Si le prix du carburant ne redescend pas à des niveaux auxquels nous avons été habitués, la survie à long terme d'un véhicule comme l'Expédition est sérieusement menacée, à moins qu'on ne lui greffe une motorisation verte, électrique, à hydrogène, à batterie, peu importe, mais tout sauf à essence. Il ne sera pas surprenant de pouvoir se procurer, en 2009, des modèles d'années antérieures qui accumulent la poussière à l'arrière des concessions. Si vous désirez absolument un Expédition, il y a certainement de bonnes affaires à réaliser car la demande n'est tout simplement pas là au moment où j'écris ces lignes.

Deuxième avis : Francis Brière

Bon, d'accord. Je m'abs-tiendrai de discourir au sujet de la flambée des prix à la pompe. Les gros véhicules comme l'Expedition ne font pas tourner les têtes pour les bonnes raisons par les temps qui courent. Ce camion, capable de tirer des charges impressionnantes, répond à des besoins réels. L'entrepreneur en construction qui achète un Expedition sera ravi de sa robustesse, de son comportement routier, de son équipement et du luxe qu'il offre à ses occupants. Lorsque le prix de l'essence grimpera et franchira des sommets insoupçonnés, ce sont les Américains qui s'ennuieront de ce gros camion : ils s'en servent à tout va. Certes, l'Expedition est moins populaire au Québec, mais il se révèle utile et il est apprécié.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/100,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 57,899.00 $
Frais de transport 1,350.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 59,249.00 $
Prix total sans les options 59,249.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
Rear Door Type Liftgate

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 3700 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 4250 lbs
Curb Weight - Front 2963 lbs
Curb Weight - Rear 2838 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 737.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 1412.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 5801.00 lbs
As Spec'd Payload 1699.00 lbs
Maximum Payload Capacity 1699.00 lbs
Gross Combined Wt Rating 15000 lbs
Gross Axle Weight Rating 7950.00 lbs
Curb Weight 5801.00 lbs
Reserve Axle Capacity 2149.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 7500.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 6000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 600 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 9000 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 900 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Frame
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Independent SLA
Suspension Type - Rear Multi-Link
Spring Capacity - Front 3700 lbs
Spring Capacity - Rear 4250 lbs
Axle Type - Front Independent SLA
Axle Type - Rear Independent
Axle Capacity - Front 3700 lbs
Axle Capacity - Rear 4250 lbs
Axle Ratio (:1) - Front 3.31
Axle Ratio (:1) - Rear 3.31
Shock Absorber Diameter - Front 34.9 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 34.9 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 36.1 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear 21.1 in
Tires
Front Tire Order Code T5P
Rear Tire Order Code T5P
Front Tire Size P255/70R18
Rear Tire Size P255/70R18
Spare Tire Size P265/70R17
Front Tire Capacity 2305 lbs
Rear Tire Capacity 2305 lbs
Spare Tire Capacity 2305 lbs
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front 654 Rev/Mile
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear 654 Rev/Mile
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare 654 Rev/Mile
Wheels
Front Wheel Size 18 x 7.5 in
Rear Wheel Size 18 x 7.5 in
Spare Wheel Size 17 x 8.0 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Variable Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), On Centre Variable
Steering Ratio (:1), At Lock Variable
Turning Diameter - Curb to Curb 40.83 ft
Turning Diameter - Wall to Wall 42.16 ft
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 13.0 x 1.18 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 13.5 x 0.9 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 106 L

Powertrain

Transmission
Drivetrain 4-Wheel Drive
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 4.17
Second Gear Ratio (:1) 2.34
Third Gear Ratio (:1) 1.52
Fourth Gear Ratio (:1) 1.14
Fifth Gear Ratio (:1) 0.86
Sixth Gear Ratio (:1) 0.69
Reverse Ratio (:1) 3.40
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Transfer Case Model Borg Warner 44-06
Transfer Case Gear Ratio (:1), High 1.00
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low 2.64
Mileage
EnerGuide Estimate - City N/A
EnerGuide Estimate - Hwy N/A
Cruising Range - City N/A
Cruising Range - Hwy N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code 995
Engine Type Gas/ethanol
Displacement 5.4L/330
Fuel System SMPI
SAE Net Horsepower @ RPM 310 @ 5100
SAE Net Torque @ RPM 365 @ 3600
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 650
Maximum Alternator Capacity (amps) 150
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 13.0 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 8
Front Head Room 39.6 in
Front Leg Room 41.1 in
Front Shoulder Room 63.2 in
Front Hip Room 60.2 in
Second Head Room 39.8 in
Second Leg Room 39.1 in
Second Shoulder Room 63.7 in
Second Hip Room 59.9 in
Third Head Room 38.3 in
Third Leg Room 37.7 in
Third Shoulder Room 51.9 in
Third Hip Room 50.2 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 119.0 in
Length, Overall w/rear bumper 206.5 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 78.8 in
Height, Overall 77.2 in
Overhang, Front 39.2 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 34.4 in
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front 8.7 in
Ground Clearance, Rear 8.7 in
Body Length 0.00 ft
Rear Door Opening Height 34.6 in
Rear Door Opening Width 56.7 in
Step Up Height - Front N/A
Step Up Height - Side N/A
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 82.5 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 44.4 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 3 13.1 in
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Floor N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings 49.2 in
Cargo Box (Area) Height 34.6 in
Tailgate Width N/A
Cargo Volume N/A
Cargo Volume to Seat 1 108.3 ft³
Cargo Volume to Seat 2 55.0 ft³
Cargo Volume to Seat 3 18.6 ft³
Ext'd Cab Cargo Volume N/A

Exterior

Doors

MECHANICAL

  • 5.4L SOHC SMPI 24-valve SMPI V8 FFV engine
  • Engine block heater
  • 6-speed automatic transmission w/OD
  • HD auxiliary transmission oil cooler
  • 3.31 axle ratio
  • AdvanceTrac w/Roll Stability Control (RSC)
  • 4-wheel drive
  • 72-amp/hr maintenance-free battery w/battery saver
  • HD trailer tow pkg -inc: class IV hitch receiver, wiring harness w/4-pin & 7-pin connector, HD radiator, electronic braking wiring kit
  • Front tow hooks
  • Coil over shock double wishbone front suspension
  • Independent multi-link rear suspension
  • Variable-assist pwr rack & pinion steering
  • Pwr disc brakes w/brake assist
  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Chrome tipped exhaust pipe

EXTERIOR

  • P255/70R18 all-season OWL tires
  • 18" machined aluminum wheels w/King Ranch logo on centre caps
  • P255/70R18 all-season OWL tires
  • P265/70R17 all-season BSW spare tire
  • Black luggage rack w/black crossbars
  • Front/rear bumpers -inc: Pueblo Gold upper fascia w/accent colour lower
  • Pueblo Gold running boards
  • Pueblo Gold lower body-side cladding & wheel lip mouldings
  • Chrome grille
  • Dual-beam headlamps
  • Autolamp automatic on/off headlamps
  • Colour-keyed folding pwr heated signal mirrors -inc: memory, security approach lamps
  • Solar-tinted glass w/rear quarter privacy glass
  • 2-speed speed-sensitive variable intermittent rain sensing windshield wipers w/washers
  • Rear intermittent wiper w/washer
  • Chrome colour-keyed ergonomic door handles
  • Keyless entry keypad on door
  • Front license plate bracket (Std in provinces where required)
  • Pwr liftgate w/flip-up glass

INTERIOR

  • Front low-back Chaparral leather heated/cooled captains chairs -inc: 10-way pwr driver seat, 6-way pwr passenger seat, pwr driver & manual passenger lumbar, 2-position driver memory
  • 2nd row heated Chaparral leather 40/20/40 split-bench seat (20% portion w/CentreSlide feature), reclining & fold-flat, easy entry on both 40% sides to 3rd row seat
  • 3rd row Chaparral leather 60/40 split-bench seat w/pwr fold-flat to floor feature
  • Outboard head restraints w/2-way adjustable front head restraints
  • King Ranch floor console w/chrome trim & Chaparral leather lid -inc: large storage bin, coin holder, rear seat radio controls, headphone jacks, tissue holder, cupholders (2-front/2-rear) soft padded cover, pwr points (1st/2nd row), auxiliary A/C controls, pen/pencil holder
  • Carpeted floor covering
  • Front/rear floor mats w/King Ranch logo
  • Tilt steering column
  • Wood & colour-keyed leather-wrapped steering wheel -inc: speed controls, audio controls
  • Analog instrumentation -inc: voltmeter, oil pressure, water temp, tachometer
  • Tire pressure monitoring system
  • Warning lights -inc: safety belts, anti-lock brakes, speed control, engine check, charge system, air bag, fuel cap, low washer fluid, O/D off
  • Message centre -inc: odometer, trip odometer, average fuel economy, distance to empty, trip elapsed time, outside temp, compass, message centre warnings, door & liftgate ajar, check gauges
  • Reverse sensing system
  • Pwr adjustable pedals w/memory
  • Pwr windows w/driver-side 1-touch-down
  • Pwr rear quarter windows
  • Pwr door locks
  • Accessory delay
  • Remote keyless entry w/(2) 4-button key fobs
  • Speed control
  • Universal garage door opener
  • Rearview license plate camera
  • Dual-zone automatic temp control w/manual rear air conditioning
  • Rear window defroster
  • Rear floor heat ducts
  • Perimeter alarm system
  • SecuriLock passive anti-theft system
  • AM/FM stereo w/in-dash 6-disc CD changer -inc: adjustable speed compensated volume, RDS equipped, (6) premium speakers, subwoofer, clock, MP3 capability, aux input jack
  • SIRIUS satellite radio w/(6) month paid subscription
  • Antenna concealed in RH quarter glass
  • SYNC V2 voice activated communications & entertainment system -inc: Bluetooth capability, steering wheel controls, USB port, audio input jack, 911 assist
  • Locking glove box
  • Chaparral leather door trim panels -inc: front/rear map pockets, (4) cupholders
  • Simulated wood trim -inc: switch plates, floor console, shifter handle, instrument panel
  • Electrochromic rearview mirror
  • Colour-keyed cloth headliner
  • Full-length overhead console -inc: map lights, sunglass holder, conversation mirror, pwr rear quarter window switches
  • Dual colour-keyed cloth sunvisors -inc: illuminated mirrors, auxiliary visors
  • Assist handles -inc: (2) front row, (2) 2nd row
  • Lights -inc: glove box, front door approach, front dome/map, 2nd row map, rear cargo, illuminated entry, theatre lighting
  • Coat hooks -inc: (2) 2nd row, (2) 3rd row
  • Cargo management system

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Driver/front passenger passive restraint air bags
  • Front side-impact air bags
  • Safety canopy system
  • Personal Safety System -inc: buckle pretensioners, load limiting retractors, dual stage front air bags w/passenger sensor, driver seat position & crash severity sensing
  • Colour-keyed 3-point lap/shoulder belts for all outboard seats & adjustable shoulder harness for 1st & 2nd row outboard passengers
  • Child safety rear door locks
  • Lower anchors & tethers for children (LATCH) system on rear outboard seat locations
  • AdvanceTrac w/roll stability control (RSC)
  • SOS post-crash alert system
  • Side intrusion door beams

GREEN LEVY

GREEN LEVY ___ 1000 $

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

5.4L SOHC SMPI 24-VALVE V8 FFV ENGINE
  • (STD)
995 0 $

TRANSMISSION

6-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
___ 0 $

AXLE

3.31 AXLE RATIO
  • (STD)
X15 0 $
3.73 AXLE RATIO X16 0 $

SERIES ORDER CODE

KING RANCH SERIES ORDER CODE 420A 0 $

TIRES

P255/70R18 ALL-SEASON OWL TIRES
  • (STD)
T5P 0 $
P275/55R20 ALL-SEASON BSW TIRES
  • inc: P255/70R18 all-season BSW spare tire w/steel wheel
T21 900 $

PAINT

BLACK UA 0 $
DARK BLUE PEARL METALLIC DX 0 $
BLACK PEARL SLATE METALLIC
  • *No Longer Factory Orderable, See Dealer for Current Availability*
T9 0 $
ROYAL RED METALLIC UK 0 $
WHITE PLATINUM TRI-COAT UG 300 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TRIM

CHARCOAL BLACK, CHAPARRAL LEATHER SEAT TRIM
  • inc: King Ranch tan accent
5W 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

REAR SEAT DVD ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: 8" LCD screen, (2) wireless headphones, remote control, MP3, CD-R, CD-R/W & DVD-R/W capable, owner's manual
91V 1850 $
1ST & 2ND ROW RUBBER FLOOR MATS W/KING RANCH LOGO
  • *In addition to STD carpeted floor mats*
51K 100 $
REAR LOAD LEVELING AIR SUSPENSION
  • inc: message centre
68L 1000 $
PWR MOONROOF
  • *Replaces STD full-length overhead console w/mini console*
43M 1200 $
FRENCH LABELS
  • *STD on all vehicle orders in Quebec*
42G 0 $
SKID PLATES 41K 150 $
NAVIGATION SYSTEM
  • inc: CD/DVD/MP3 player w/DVD-audio & DVD-video capability, internal hard disk drive for map, point of interest & 10 GB music jukebox, support for SYNC, auxiliary input jack
  • (REQ: 91V Rear Seat DVD Entertainment System)
58F 2300 $
2ND ROW CAPTAINS CHAIRS 21B 400 $