facebook

Chevrolet SSR 2005

See other trims

Chevrolet SSR 2005

Hot Wheels

Amyot Bachand

General Motors est le premier constructeur à porter une attention spéciale à une camionnette au point de créer un cabriolet super sport issu de ses modèles des années 1947 à 1953. Chevrolet a créé ainsi une niche unique avec un camion mariant style et tendances des années 1950 dans une exécution très moderne.

Carrosserie

La Chevrolet SSR fait preuve de classicisme et de modernisme dans ses lignes. Le toit en place donne à cette camionnette un air sérieux : rabattu, il lui confère une allure sportive, détendue et amusante. Le toit rétractable électriquement s’avère une réussite. Les panneaux à sections multiples se désarticulent aisément et se rangent dans leur compartiment en moins de 30 secondes. On accède au coffre, bien protégé par un couvercle très hermétique et verrouillable, par le battant arrière. Le couvercle se soulève pour donner accès au plateau de chargement. Cette année, on lui ajoute des lisières pour limiter les mouvements des objets. Il offre 671 litres d’espace utile de rangement.

Habitacle

Cette camionnette « joujou » accueille deux passagers. Elle offre une bonne position de conduite, mais avec une visibilité plutôt limitée lorsque le toit est en place. Le repose-pied a été repositionné pour faire place à la pédale d’embrayage des versions à boîte manuelle. J’ai aimé l’effet rétro avec les chromes et les touches d’aluminium, rappelant cette période clinquante, mais c’est tout de même moins réussi que dans la Thunderbird. On y gagnerait à ajouter plus de support latéral aux baquets par ailleurs confortables, chose rendue nécessaire par la fermeté de la suspension.

Mécanique

Chevrolet n’a pas ménagé ses efforts pour équiper ce hot-rod d’une puissance plus qu’adéquate : le 6,0 litres de la Corvette sied bien à ce mastodonte. Cette année, heureusement, on pourra l’accoupler à une boîte manuelle Tremec T-56 (M10) à six rapports, ce qui devrait nettement améliorer le plaisir de conduire et les accélérations. On a également apporté des corrections à la direction, la rendant plus précise, plus légère à basse vitesse. Avec la boîte automatique, on compte sur un système d’antipatinage et un différentiel Torsen pour transmettre la puissance aux énormes roues de 20 pouces. Avec la boîte manuelle, on a éliminé l’antipatinage pour opter pour un différentiel autobloquant Eaton, une référence en matière de pont arrière. Les quatre freins à disques arrêtent ce beau monstre en moins de 40 mètres de 100 km/h à 0, une distance très respectable pour un véhicule de ce gabarit.

Comportement

Avec ses 390 chevaux, son couple de 405 livres-pied et ses pneus surdimensionnés, la SSR est plus à l’aise sur une piste d’accélération que sur la route. Avec la boîte automatique, on atteint les 100 km/h en moins de 8 secondes. Les reprises de 80 à 120 km/h se font en moins de 6 secondes. Mais il ne faut pas craindre la Chevrolet SSR pour autant sur les routes. Très survireuse, elle négocie assez bien les courbes si on dose l’accélérateur en sortie de virage. Les pneus y sont pour beaucoup. Par contre, la boîte automatique nuit à la conduite normale. Si elle assure de bons changements en accélération, en courbe, on n’arrive pas à choisir le bon rapport. C’est le couple du moteur qui permet de tirer le meilleur de l’ensemble, mais il s’avère délicat de trop pousser, car l’arrière décroche alors rapidement. Vivement la boîte manuelle en option.

Conclusion

On ne verra que peu de SSR au Québec. Toutefois, les amateurs fortunés, qui attendaient sa venue, compteront cette année sur une évolution intéressante, avec une meilleure qualité d’assemblage et une direction mieux adaptée ainsi que la possibilité de choisir une boîte manuelle. D’un point de vue commercial, je préférerais une SSR à un Hummer pour en faire un placard publicitaire roulant. Pour le spectacle et l’attrait, rien ne surpasse la beauté de ce hotrod moderne et bien réussi.

Forces

•Beauté stylistique •Dualité d’utilisation (cabriolet) •Attire les foules •Freinage

Faiblesses

•Boîte automatique •Suspension assez ferme

Nouveautés en 2005

• Nouveau moteur 6,0 litres, transmission manuelle à 6 rapports optionnelle, nouveau couvercle de moteur, système d’échappement modifié, cylindres hydrauliques pour support de capot, lecteur CD/MP3 de série, nouveau groupe d’options avec apparence monochrome, direction révisée, nouvel ensemble de cadrans indicateurs optionnel

2e opinion Pascal Boiss

é • Ni roadster ni camionnette, le Chevy SSR est avant tout un instrument de musique qui joue dans les graves. Même si Ford a signé un accord de licence avec Harley-Davidson, le SSR est probablement ce qui se rapproche le plus, sur quatre roues, de l’esprit des motos de ce constructeur. Comme avec ces dernières, par de belles journées d’été, vous vous baladerez les cheveux au vent en écoutant le grondement rauque, sonore et typiquement américain d’un gros moteur en V, tout en attirant l’attention comme jamais dans votre vie. De nouveaux amis vous attendent à chaque feu rouge ! Et si vous étiez prêt à investir plusieurs dizaines de milliers de dollars pour une Harley, le SSR, à près de 80 briques, vous semblera être une vraie aubaine.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
3 Years/60,000 km

Corrosion:
3 Years/60,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 59,295.00 $
Frais de transport 1,100.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 60,395.00 $
Prix total sans les options 60,395.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 3050 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 3100 lbs
Curb Weight - Front 2475 lbs
Curb Weight - Rear 2285 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 575.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 815.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 4760.00 lbs
As Spec'd Payload 1290.00 lbs
Maximum Payload Capacity 1290.00 lbs
Gross Combined Wt Rating N/A
Gross Axle Weight Rating 6150.00 lbs
Curb Weight 4760.00 lbs
Reserve Axle Capacity 1390.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 6050.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 2500 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 250 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Maximum Trailering Capacity N/A
Frame
Frame Type N/A
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Double A-Arm
Suspension Type - Rear 5-Link
Spring Capacity - Front 3050 lbs
Spring Capacity - Rear 3150 lbs
Axle Type - Front Independent
Axle Type - Rear Semi-Floating
Axle Capacity - Front 3050 lbs
Axle Capacity - Rear 3150 lbs
Axle Ratio (:1) - Rear 3.73
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Order Code QMX
Rear Tire Order Code QMX
Front Tire Size P255/45R19
Rear Tire Size P295/40R20
Front Tire Capacity 3107 lbs
Rear Tire Capacity 3107 lbs
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear N/A
Wheels
Front Wheel Size 19 x 8.0 in
Rear Wheel Size 20 x 10.0 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Steering
Steering Type Pwr
Steering Ratio (:1), On Centre 16.0
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 38.1 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System Four-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.0 x 1.14 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 12.8 x 0.78 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 94.6 L
Fuel Tank Location N/A

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear Wheel Drive
Trans Order Code M32
Trans Type 4
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.06
Second Gear Ratio (:1) 1.62
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.70
Reverse Ratio (:1) 2.29
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Mileage
EnerGuide Estimate - City 16.5 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 12.1 L/100 km
Cruising Range - City 1347.84 mi
Cruising Range - Hwy 1837.97 mi
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LS2
Engine Type Gas V8
Displacement 6.0L/366
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 390 @ 5400
SAE Net Torque @ RPM 405 @ 4400
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) 145
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 16.1 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 2
Front Head Room 40.0 in
Front Leg Room 42.1 in
Front Shoulder Room 53.5 in
Front Hip Room 51.3 in
Second Head Room N/A
Second Leg Room N/A
Second Shoulder Room N/A
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 116 in
Length, Overall w/o rear bumper 191.4 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 78.6 in
Height, Overall 64.2 in
Overhang, Front N/A
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor N/A
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front N/A
Ground Clearance, Rear N/A
Body Length 0.00 ft
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Box Length @ Floor 48.7 in
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Box Width @ Floor 56.6 in
Cargo Box Width @ Wheelhousings 39.8 in
Cargo Box (Area) Height 17.8 in
Tailgate Width 38.9 in
Cargo Volume 23.7 ft³

MECHANICAL

  • 6.0L SFI V8 aluminum engine
  • 4-speed automatic transmission w/OD
  • Traction assist system-inc: instrument panel on-off switch, low traction/ traction off lights
  • Rear wheel drive
  • Zexel-torsen limited-slip rear axle
  • 3.73 rear axle ratio
  • 145-amp alternator
  • Trailering components-inc: trailering hitch cross member, wiring harness
  • 2744 kg (6050 lb) GVWR
  • Sport suspension pkg
  • P255/45R19 front all-season BSW tires
  • P295/40R20 rear all-season BSW tires
  • Tire sealant & inflator kit
  • 19" x 8" front silver painted aluminum wheels
  • 20" x 10" rear silver painted aluminum wheels
  • Pwr steering
  • 4-wheel vented antilock disc brakes

EXTERIOR

  • Front/rear body-coloured bumpers
  • Body-colour grille w/aluminum centre bar
  • High-output halogen headlights w/automatic headlight control
  • Halogen front fog lights
  • Pwr retractable hard top
  • Dual body-coloured pwr remote control mirrors
  • Solar-Ray deep tinted rear window
  • Adjustable intermittent windshield wipers w/dual washer nozzles
  • Plastic cargo area/tailgate hard liners
  • Removable hard tonneau cover w/remote locking/unlocking
  • Single two-sided key

INTERIOR

  • Front high-back reclining bucket seats-inc: 6-way pwr driver/2-way pwr passenger seat adjusters, pwr lumbar support
  • Ultrasoft leather seating surfaces
  • Lockable centre floor console w/shifter
  • Cup holders, (1) in instrument panel & (1) removable console-mounted
  • Full floor colour-keyed carpeting w/colour-keyed carpeted front floor mats
  • Tilt steering wheel w/leather-wrapped rim, radio & driver info centre controls
  • Gauges-inc: temp, oil pressure, trip odometer, speedometer, tachometer, fuel
  • Warning chimes-inc: headlights-on, turn signal reminder
  • PASSLock theft deterrent system
  • Driver information center-inc: trip computer (personal and business trip odometer, fuel data, estimated range, average fuel economy, instantaneous fuel economy, trip timers & personalization features) & message centre (monitors numerous systems including low battery, transmission fluid life, oil level, oil life, washer fluid & door ajar)
  • Electronic cruise control
  • Pwr windows w/driver & passenger express-down
  • Remote keyless entry-inc: pwr programmable door locks, panic button, hard cargo area cover release
  • Manual dual zone climate control air conditioning
  • Rear window defogger
  • AM/FM stereo w/CD player-inc: MP3 playback, seek-scan, radio data system, digital clock, auto-tone control, Theftlock, speed-compensated volume, (4) speakers, windshield-mounted antenna
  • Instrument panel-inc: colour-keyed full-width pad, locking glove box, lighter receptacle, (2) aux electrical pwr outlets
  • Inside rearview mirror-inc: manual day/night, dual reading lights
  • Dual colour-keyed padded cloth single-blade sunshades

SAFETY

  • 4-wheel vented antilock disc brakes
  • Driver & front passenger dual stage frontal & side impact air bags
  • Airbag suppression switch in glove box
  • Seat belt pretensioners
  • Child seat rear tether anchors for LATCH system
  • Traction assist system

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

BODY CODE

ENDGATE BODY
  • (STD)
E55 0 $

SUSPENSION PKG

SPORT SUSPENSION PKG
  • (STD)
ZQ8 0 $

GVWR

2744 kg (6050 lb) GVWR
  • (STD)
EB6 0 $

ENGINE

6.0L SFI V8 ALUMINUM ENGINE
  • (STD)
LS2 0 $

TRANSMISSION

4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
M32 0 $
6-SPEED MANUAL TREMEC TRANSMISSION
  • *Deletes std traction assist system*
M10 1200 $

AXLE

3.73 AXLE RATIO
  • (STD)
GT4 0 $

DECOR

STD DECOR
  • inc: base vehicle (STD)
YC5 0 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 1
  • (REQ: 1SA Preferred Equipment Group)
1 0 $
SELECT-A-UNIT (SAU) 2
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
2 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: base vehicle
  • (REQ: SAU 1)
1SA 0 $
PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: heated seats, driver convenience pkg (driver seat, exterior rearview mirror, & brake pedal memory), satin chrome appearance engine cover insert, electrochromic inside rearview mirror w/HomeLink & dual reading lights, AM/FM stereo w/6-disc CD changer, Bose premium 6-speaker sound system w/275 watts, digital signal processor amp, exterior mirror light sensitive feature
  • (REQ: SAU 2)
1SB 2900 $

SEAT TYPE

FRONT HIGH-BACK RECLINING BUCKET SEATS
  • inc: 6-way pwr driver/2-way pwr passenger seat adjusters, pwr lumbar support (STD)
A95 0 $

SEAT TRIM

ULTRASOFT LEATHER SEATING SURFACES
  • (STD)
__2 0 $

PAINT

SOLID PAINT
  • (STD)
ZY1 0 $
EXTRA COST PAINT ___ 855 $

RADIO

AM/FM STEREO W/CD PLAYER
  • inc: MP3 playback, seek-scan, radio data system, digital clock, auto tone control, Theftlock, speed compensated volume, (4) speakers (STD)
  • (REQ: SAU 1)
___ 0 $
AM/FM STEREO W/6-DISC CD CHANGER
  • inc: seek-scan, radio data system, digital clock, auto tone control, Theftlock, speed compensated volume
  • (REQ: SAU 2)
UC6 0 $

WHEELS

PAINTED ALUMINUM WHEELS
  • inc: silver finish (STD)
___ 0 $
CHROME-PLATED ALUMINUM WHEELS 14P 2195 $

ADDITIONAL OPTIONS

CARGO COMPARTMENT TRIM
  • inc: compartment trim, cargo cover inner trim, (2) bed track covers, (9) cargo compartment wood strips
ERK 1425 $
CARGO CONVENIENCE PKG
  • inc: cargo storage netting, telescoping cross bar, (4) tie down rings
  • *Dealer Installed*
CTD 330 $
CUSTOMIZED FLOOR MATS
  • inc: embroidered SSR logo, decorative piping
  • *Replaces std carpeted floor mats* *Dealer Installed*
BKF 130 $
INTEGRATED SIDE-SADDLE STORAGE
  • *Dealer Installed*
RAE 600 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
TOWING PKG
  • inc: extension that inserts into vehicle cross member and accepts 4.45 cm -5.72 cm (1.75"-2.25") ball (ball not included)
  • *Dealer Installed*
VR4 350 $
WIND BREAK
  • *Dealer Installed*
C44 525 $
RUNNING BOARD PKG
  • inc: body coloured side step running boards
  • *Affects Colour Availability* *Dealer Installed*
BVF 1100 $
RUNNING BOARD PKG
  • inc: satin chrome appearance, non-slip surface
  • *Dealer Installed*
BVE 1100 $