facebook

Cadillac STS 2005

See other trims

Cadillac STS 2005

La lumière au bout du tunnel

Benoit Charette

Rappelez-vous la Cadillac Evoq que la compagnie présentait en 2000 comme la prochaine révolution chez GM. Une voiture qui allait donner le ton dans les années à venir. La route a été longue, mais la nouvelle STS est la meilleure Cadillac qu’il m’ait été donné de conduire. Fini l’époque où les ingénieurs se contentaient de faire mieux que Lincoln : les Allemands sont clairement dans la mire de Cadillac et pour la première fois, cette marque possède une voiture capable de relever le défi.

Carrosserie

La voiture connue depuis des années sous le simple vocable de Seville a disparu, et pour de bon. Le nouveau modèle se nomme STS et n’offre plus aucun point de référence avec son prédécesseur. La voiture roule sur le châssis Sigma qui s’est déjà distingué comme plateforme de la SRX et de la CTS. La STS, qui est redevenue une propulsion (question de mieux concurrencer les allemandes), va même être offerte en version intégrale. Elle est plus longue d’empattement que la CTS de 76 millimètres, réparti 26 à l’avant et 50 à l’arrière pour offrir plus d’espace pour les jambes. Physiquement, toutes les dernières productions adoptent un style commun. La griffe du concepteur Kip Wasenko privilégie les lignes tendues et les angles tranchants. La STS semble être la grande soeur de la CTS. Pour vous situer en termes de format, la STS offre un empattement plus long de 10,6 centimètres par rapport à l’ancien modèle, mais une longueur hors tout de 12 centimètres de moins; c’est le coffre qui a été tronqué.

Habitacle

À l’intérieur, on retrouve l’influence générale de la CTS en plus réussi. Au programme, bois d’eucalyptus, insertions d’aluminium et beaucoup de cuir. La première chose que l’on remarque à bord est l’absence de démarreur. Votre module de commande à distance est muni d’un émetteur qui communique avec la voiture. Vous pouvez le garder dans vos poches (ou dans votre sac) et tout ce que vous avez à faire est d’appuyer sur le frein, de presser le bouton de départ, et voilà ! Pesez de nouveau sur le bouton et le moteur s’éteint. Vous pouvez même démarrer votre voiture à distance. Les sièges en cuir sont chauffants et offrent en option la meilleure climatisation de l’industrie à ce jour. L’insonorisation est très poussée et Cadillac a déployé tous les efforts en ce sens en brevetant un procédé nommé « Quiet Steel » qui consiste à ajouter du caoutchouc entre deux feuilles laminées de métal, éliminant ainsi pratiquement toutes les vibrations. Le même procédé impliquant une couche de plastiqueentre deux épaisseurs de verre pour le parebrise et les vitres avant élimine les bruits extérieurs indésirables. Il faut aussi mentionner l’utilisation exhaustive de mousse isolante dans les montants de toit et le coffre. Autre bonne surprise, les sièges avant dignes d’une BMW: fermes mais confortables avec un excellent support. Que de chemin parcouru ! La planche de bord, contrairement à celles des allemandes, n’offre pas de console électronique compliquée; en lieu et place, on trouve un écran tactile couleur de 20 centimètres très intuitif: vous n’avez qu’à le toucher du doigt pour obtenir ce que vous voulez. La preuve que la technologie peut être simple. Et que dire du système Bose Digital DTS 5.1 en option qui transforme la voiture en expérience sensorielle hors de l’ordinaire ? Vous pouvez même regarder et écouter votre film préféré (si la voiture n’est pas en marche). L’affichage tête haute fait aussi partie de la liste des options. Le plus gros bémol: les places un peu justes à l’arrière pour une berline de cette catégorie.

Mécanique

La STS est offerte en trois arômes. L’offre de base prend la forme d’un V6 3,6 litres de 255 chevaux issu de la CTS. Vient ensuite un V8 Northstar de 4,6 litres et 320 chevaux (20 de plus que l’ancienne Seville) en mode propulsion ou intégral. Eh oui ! la STS a même emprunté le rouage intégral de la SRX pour aller jouer dans la cour d’Audi. Toutes ces mécaniques sont dotées d’une boîte automatique à cinq rapports qui s’utilise en trois modes différents. Vous pouvez tout bonnement la mettre en position «Drive» et laisser le moteur faire le reste. En poussant le levier au plancher vers la droite, vous passez en mode sport: le régime moteur pousse plus haut et ne rétrograde pas lorsque vous retirez votre pied de l’accélérateur. Finalement, vous pouvez utiliser le levier en mode semi-manuel en changeant les rapports vous-même.

Comportement

Si je devais résumer l’expérience au volant, je dirais que la STS offre un confort proche de la Lexus LS 430 et des performances dignes d’une BMW Série 5. Où se situe la différence ? D’abord, le confort est plus dynamique que dans la Lexus qui offre une insonorisation mortuaire, vous laissant croire que vous vous trouvez dans un cercueil tellement la voiture est silencieuse. La STS laisse filtrer les sons intéressants comme les accélérations du moteur qui chante très bien à haut régime. Au chapitre de la performance, tant le V6 que le V8 font aussi bien que les moteurs de BMW ou de Mercedes. Il manque à la direction une certaine communion avec la route que BMW maîtrise si bien. Il faut dire qu’avec l’option « Magnetic Ride » qui offre deux niveaux de réglages de la suspension (Touring et Performance), la STS n’est pas loin derrière. Le châssis d’une grande rigidité permet un réglage plus souple de la suspension, ce qui veut dire que même avec une tenue de route très sportive, la voiture ne devient jamais inconfortable : le signe d’une vraie berline sport. Une grande rigidité offre aussi une conduite très précise, le châssis suit sans coup férir toutes les sollicitations du conducteur et une route en lacets devient un défi irrésistible à chaque occasion qui se présente. En ce qui concerne le rouage intégral, Cadillac a opté pour un transfert maximal de 60% de la puissance aux roues arrière et 40% à l’avant pour conserver la dominance de la conduite avec propulsion. Comme dans toutes les voitures de cette catégorie, il y a une pléiade d’aides à la conduite électronique, mais contrairement à Mercedes qui offre des systèmes très intrusifs, Cadillac a préféré laisser le conducteur avoir du plaisir avant d’intervenir. J’ai pris quelques courbes avec un joyeux crissement de pneus avant que le contrôle de traction n’entre en jeu, chose impossible avec une Mercedes. L’électronique de la STS ne joue pas &agrave

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
4 Years/80,000 km

Corrosion:
4 Years/80,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
4 Years/80,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 68,725.00 $
Frais de transport 1,100.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 69,825.00 $
Prix total sans les options 69,825.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Mid-Size

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear Wheel Drive
Trans Order Code M22
Trans Type 5
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) N/A
Second Gear Ratio (:1) N/A
Third Gear Ratio (:1) N/A
Fourth Gear Ratio (:1) N/A
Fifth Gear Ratio (:1) N/A
Reverse Ratio (:1) N/A
Final Drive Axle Ratio (:1) 2.73
Mileage
EnerGuide Estimate - City 14.2 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 8.6 L/100 km
Cruising Range - City 1097.63 mi
Cruising Range - Hwy 1812.37 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LH2
Engine Type Gas V8
Displacement 4.6L/279
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 320 @ 6400
SAE Net Torque @ RPM 315 @ 4400
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume N/A
Front Head Room 38.7 in
Front Leg Room 42.6 in
Front Shoulder Room 58.6 in
Front Hip Room 54.6 in
Second Head Room 37.9 in
Second Leg Room 38.3 in
Second Shoulder Room 57.4 in
Second Hip Room 55.6 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 116.4 in
Length, Overall 196.3 in
Width, Max w/o mirrors 72.6 in
Height, Overall 57.9 in
Track Width, Front N/A
Track Width, Rear N/A
Min Ground Clearance N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume 13.8 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3921 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 100 lbs
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear Independent
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P235/50SR17
Rear Tire Size P235/50SR17
Wheels
Front Wheel Size 17 x 7.5 in
Rear Wheel Size 17 x 8 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Steering
Steering Type Pwr
Steering Ratio (:1), Overall 14.8
Lock to Lock Turns (Steering) 2.4
Turning Diameter - Curb to Curb 40.5 ft
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System Yes
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 11.8 x -TBD- in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 11.8 x -TBD- in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 66.3 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 4.6L VVT SFI V8 Northstar engine
  • Synthetic oil
  • Engine block heater & cord set
  • 5-speed automatic transmission w/OD-inc: driver shift control, downgrade detection, performance algorithm liftfoot & shift stabilization
  • Full-range traction control (brake & engine controlled)
  • Rear wheel drive
  • Battery-rundown protection
  • Keyless ignition w/engaged push button start
  • Independent front/rear suspension w/auto level control
  • StabiliTrak 4-channel vehicle stability enhancement system w/active steering effort compensation
  • P235/50SR17 front/rear BSW tires
  • 17" x 7.5" front/rear painted aluminum wheels
  • Variable speed-sensitive pwr steering
  • 4-wheel vented disc brakes w/panic brake assist & dynamic rear brake proportioning
  • 4-wheel anti-lock braking system
  • 66.3 litre fuel tank
  • Dual stainless steel exhaust system w/chrome tips

EXTERIOR

  • Front license plate frame
  • Wiper-activated dual projector-type tungsten halogen headlamps
  • Automatic light control w/Twilight Sentinel
  • Front fog lamps
  • Body-colour folding pwr/heated outside mirrors w/driver-side memory/auto dimming
  • Solar-Ray tinted glass w/laminated front side for quiet car characteristics
  • Variable-intermittent windshield wipers

INTERIOR

  • Pwr reclining front bucket seats-inc: 8-way pwr seats, 4-way articulating head restraints
  • Heated front seat cushions/backs
  • Pwr 4-way lumbar adjusters for front seats
  • Fixed rear bench seat w/centre armrest pass-through w/(2) cupholders, 4-way articulating outboard head restraints
  • Heated rear outboard seats
  • Leather seating surfaces
  • Front floor console w/shifter, traction control button, (2) cupholders
  • Overhead console-inc: map lights
  • Front/rear carpeted floormats
  • Pwr tilt/telescoping steering column
  • 3-spoke leather-wrapped steering wheel w/(2) voice recognition & audio controls on LH spoke, (2) audio controls on RH spoke
  • Heated steering wheel
  • Instrumentation-inc: analog speedometer, tachometer, engine coolant temp, fuel gauge
  • Driver information centre
  • Pwr windows-inc: front/rear express-up/down w/pinchguard, child lockout
  • Programmable automatic pwr door locks w/anti-lockout
  • Cruise control w/stalk-mounted controls
  • Ultrasonic rear parking assist w/rear fascia sensors
  • Pwr trunk release
  • Retained accessory pwr (pwr to windows/wipers/radio/sunroof after key off)
  • Universal garage door opener
  • Visual/audible tamper alarm for doors & trunk
  • Pass Key III+ immobilizer theft-deterrent system
  • Remote keyless entry system-inc: (2) keyfobs w/controls for door lock/unlock, remote start, trunk, & panic buttons
  • Adaptive remote start-inc: remote vehicle starting system activated by key fob (activates seat & cabin climate control, front & rear window defrosters depending on outside temp)
  • Personalization system-inc: memory for driver seat/outside mirrors/HVAC/ radio presets/steering wheel position
  • Programmable features-inc: driver's name, twilight delay, remote activation verification, perimeter lighting, auto door lock settings, window lockout, chime volume
  • OnStar in-vehicle communications & assistance service w/Directions & Connections
  • Dual-zone automatic climate control
  • Rear climate control
  • Air filtration
  • Rear window defogger
  • AM/FM stereo w/in-dash 6-disc CD changer-inc: MP3 capability, Radio Data System (RDS), Theftlock, (8) Bose speakers w/Digital Signal Processing (DSP)
  • AM/FM rear window diversity antenna
  • Roof-mounted communications/GPS antenna
  • Ashtrays in front & rear console, (2) lighters
  • (3) front auxiliary pwr outlets
  • Driver & front passenger seat back pockets
  • Eucalyptus trim on centre stack, instrument panel moulding, shifter plate
  • Auto-dimming rearview mirror w/OnStar buttons & compass
  • Driver & front passenger illuminated visor mirrors
  • Illuminated entry/exit
  • Interior lighting-inc: front door puddle, front map, rear courtesy
  • Luggage net & tie down strap

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system
  • Panic brake assist
  • Driver & front passenger dual-stage frontal airbags
  • Driver & front passenger seat-mounted side-impact airbags
  • Front & rear seat outboard roof-mounted head curtains
  • 3-point seat belts for all seating positions
  • Front seat belts w/pretensioners
  • Child security rear door locks
  • Child seat anchors-inc: (3) top tethers, lower child seat LATCH system
  • Full range traction control (brake & engine controlled)
  • StabiliTrak 4-channel vehicle stability enhancement system w/active steering effort conpensation

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

4.6L VVT SFI V8 NORTHSTAR ENGINE
  • (STD)
LH2 0 $

TRANSMISSION

5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD (RWD)
  • inc: driver shift control, downgrade detection, performance algorithm liftfoot & shift stabilization (STD)
M22 0 $
5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD (AWD)
  • inc: driver shift control, downgrade detection, performance algorithm liftfoot & shift stabilization, 3.23 rear axle ratio
  • (REQ: SAU 7)
  • *Deletes rear limited-slip differential*
MV3 2625 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 5
  • (REQ: 1SE Luxury Preferred Equipment Group)
5 0 $
SELECT-A-UNIT (SAU) 6
  • (REQ: 1SF Luxury Performance Preferred Equipment Group)
6 0 $
SELECT-A-UNIT (SAU) 7
  • (REQ: 1SG Premium Luxury Performance Preferred Equipment Group)
7 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: base vehicle
  • (REQ: SAU 5)
1SE 0 $
LUXURY PERFORMANCE PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: heated & ventilated front seats, 3.23 rear axle ratio, DVD navigation, high-capacity engine cooling system, deluxe wood trim, Xenon High-Intensity (HID) headlamps w/high-pressure headlamp washers, Intellibeam auto low/high beam headlamp control, rear limited-slip differential, Magnetic Ride Control suspension w/selectable performance or touring mode, performance brake system, heated steering wheel w/wood trim, rear decklid spoiler, sport suspension, P235/50VR17 front/P255/45VR17 rear BSW tires, tire pressure monitor, 17" x 5 front/17" x 8" rear polished aluminum wheels, Rainsense wiper system
  • (REQ: SAU 6)
1SF 11270 $
PREMIUM LUXURY PERFORMANCE PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: heated & ventilated front seats, DVD navigation, 3.42 rear axle ratio, deluxe wood trim, Xenon High Intensity (HID) headlamps w/high-pressure headlamp washers, Intellibeam auto low/high beam headlamp control, rear limited-slip differential, Magnetic Ride Control suspension w/selectable performance or touring mode, auto-dimming inside rearview mirror w/OnStar, performance brake/cooling/steering gear systems, heated steering wheel w/wood trim, rear decklid spoiler, sport suspension, P235/50WR18 front/P255/45WR18 rear BSW tires, tire pressure monitor, 18" x 8" front/rear polished aluminum wheels w/cosmetic rivets, Rainsense wiper system
  • (REQ: SAU 7)
1SG 12270 $

TIRES

P235/50SR17 FRONT/REAR BSW TIRES
  • (STD)
  • (REQ: SAU 5)
___ 0 $
P235/50VR17 FRONT/P255/45VR17 REAR BSW TIRES
  • (REQ: SAU 6)
Q11 0 $
P235/50WR18 FRONT/P255/45WR18 REAR BSW TIRES
  • (REQ: SAU 7)
Q12 0 $
P255/45YR18 FRONT/REAR SUMMER TIRES
  • (REQ: QAF High Performance Pkg)
___ 0 $

SEAT TYPE

FRONT BUCKET SEATS
  • (STD)
AQ9 0 $

SEAT TRIM

LEATHER SEATING SURFACES
  • (STD)
__2 0 $
PREMIUM TUSCANY LEATHER SEATING SURFACES
  • (N/A w/SAU 5)
__3 1660 $

PAINT

STANDARD EXTERIOR PAINT
  • (STD)
___ 0 $
EXTRA COST EXTERIOR PAINT ___ 1295 $

RADIO

AM/FM STEREO W/IN-DASH 6-DISC CD CHANGER
  • inc: MP3 capability, Radio Data System (RDS), Theftlock, (8) Bose speakers w/Digital Signal Processing (DSP) (STD)
  • (REQ: SAU 5)
YQ2 0 $
AM/FM STEREO W/IN-DASH 6-DISC CD CHANGER & DVD NAVIGATION
  • inc: DVD navigation w/voice prompts, voice recognition for audio/navigation/HVAC/pwr windows, Radio Data System (RDS), Theftlock, (15) Bose speakers w/digital signal processing, surround sound & AudioPilot Noise Compensation Technology, 4-way tilt screen, audio/video jacks, compass, portable hands-free mobile phone capability through Bluetooth wireless technology (phone not included) *DVD movies can be played while vehicle is in park*
  • (N/A w/SAU 5)
  • *Detailed map coverage is only available for most major urban areas of the United States & certain metropolitan areas of Canada (Quebec City, Montreal, Ottawa, Toronto, London, Windsor, Edmonton, Calgary and Vancouver). Coverage is significantly limited outside these areas.*
YQ4 0 $

WHEEL TYPE

17" x 7.5" FRONT/REAR PAINTED ALUMINUM WHEELS
  • (STD)
  • (REQ: SAU 5)
___ 0 $
17" x 7.5" FRONT/17" x 8" REAR POLISHED ALUMINUM WHEELS
  • (REQ: SAU 6)
Q13 830 $
17" x 7.5" FRONT/REAR POLISHED ALUMINUM WHEELS
  • (REQ: SAU 5)
N93 830 $
18" x 8" FRONT/REAR POLISHED ALUMINUM WHEELS W/COSMETIC RIVETS
  • (REQ: SAU 7)
N87 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

HIGH-PERFORMANCE PKG
  • inc: high performance brake pads, P255/45YR18 summer tires *Installation of (4) winter tires are recommended when driving in winter conditions*
  • (REQ: SAU 7) (N/A w/MV3 Transmission)
QAF 1100 $
ADAPTIVE CRUISE CONTROL W/HEADS-UP DISPLAY
  • inc: radar transceiver that automatically adjusts speed to maintain preset following distance, telltale in head-up display, forward collision alert system, head-up display w/instrument panel controls, digital readouts for speed/ selected gear/cruise control/radio/ navigation/high beam indicator
  • (N/A w/SAU 5)
K59 3180 $
PWR TILT/SLIDING GLASS SUNROOF
  • inc: variable position, tinted glass, sunshade cover, express open/close, pinchguard
CF5 1660 $
DELUXE WOOD TRIM
  • inc: eucalyptus centre stack, I/P moulding, shifter plate, door switch plate & steering wheel (Dark Shade w/Ebony & Light Grey Interiors, Medium Shade w/Cashmere Interior)
  • (N/A w/SAU 5)
B20 0 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $