facebook

Buick Allure 2009

See other trims

Buick Allure 2009

Vers un nouveau modèle en 2010

Par Benoit Charrette

Soyons honnêtes, la Buick Allure est la digne représentante des voitures d'une autre époque. Les moteurs sont âgés, et la boîte de vitesses automatique à 4 rapports, dépassée. Toutefois, tout fonctionne bien. Mais même GM a réalisé qu'il faut rajeunir l'image de cette berline, et le tout se fera dès février 2009. La nouvelle Allure n'aura plus de V8, mais des V6 plus petits (2,8 et 3,6 litres) associés à une boîte à 6 rapports. Le tout construit sur une nouvelle plateforme. GM promet qu'on retrouvera des airs de Buick Enclave dans le style. Mais là, nous allons un peu vite. Pour 2009, il n'y a pas de changements majeurs au programme.

Carrosserie

Ayant fait l'objet d'une mise à jour l'an dernier avec un nouveau dessin de calandre et l'addition du modèle Super, les changements sont plus discrets cette année. L'Allure conserve ses lignes élégantes et reçoit quelques petites touches comme des rétroviseurs extérieurs chauffés sur tous les modèles. L'Allure CX d'entrée de gamme est dotée de roues de 16 pouces en aluminium peint de série en remplacement des roues de 16 pouces en acier avec enjoliveurs. Des roues chromées de 17 pouces sont également offertes en option. De plus, une nouvelle couleur extérieure est proposée en 2009 : le mercure métallisé remplace le platine métallisé.

Habitacle

L'intérieur, qui mise sur le confort douillet, sert bien sa clientèle de sexagénaires. Tout semble couler dans la ouate. L'insonorisation est très bonne, l'espace est généreux tant à l'avant qu'à l'arrière. La banquette arrière, divisée et rabattable, est extrêmement pratique. Il y a tout de même quelques additions modernes au modèle 2009. On retrouve une interface Bluetooth de téléphonie à mains libres en option sur tous les modèles. Ce dispositif utilise la fonction de reconnaissance vocale du système OnStar pour interpréter des commandes vocales de chiffres et de noms, puis composer les numéros de téléphone demandés. Les conversations téléphoniques sont transmises par la chaîne audio du véhicule.

Mécanique

C'est la dernière année pour profiter des derniers vestiges de GM en matière de groupes motopropulseurs. En effet, l'antique V6 de 3,8 litres, qui célèbre ses 45 ans sur le marché sans interruption, sert toujours de moteur de base à l'Allure. Ses 200 chevaux n'ont rien de dantesque, mais ils font le boulot, consomme peu et a prouvé depuis longtemps sa fiabilité. Ceux qui veulent un V8 devront aussi en profiter car, l'an prochain, l'Allure haut de gamme sera offerte avec un V6 de 3,6 litres, aux oubliettes le V8. Pour 2009, le même « petit bloc » de 5,3 litres de 300 chevaux se retrouve sous le capot de la Super. Ce V8 utilise la technologie GM de gestion active de la consommation de carburant qui désactive 4 cylindres quand vous roulez à vitesse de croisière sur l'autoroute, question d'économiser un peu de carburant. La seule boîte de vitesses offerte compte 4 rapports. Ce n'est pas très moderne, mais comme dirait l'autre « ça fait le travail ! ».

Comportement

Au volant, il faut comprendre que l'âge minimal requis pour être propriétaire d'un produit Buick est de 60 ans. Si vous êtes plus jeune, vous n'êtes pas à la bonne adresse. Donc, pour tout ce qui concerne le véhicule, il faut garder le chiffre 60 en tête. Même si GM parle de suspensions à ressorts hélicoïdaux concentriques et de jambes de force MacPherson utilisant des amortisseurs bitubes avec soupapes quadriétagées et une barre stabilisatrice tubulaire de 30 millimètres pour une tenue de route optimisée, sachez que la suspension est quand même molle et axée sur le confort. Les roues de 16 et de 17 pouces possèdent assez de caoutchouc pour tenir la voiture sur la route. Si la direction est plutôt floue sur les modèles V6, Buick a fait un effort avec la version Super qui profite d'une suspension plus rigide, une direction plus précise et des disques de freins plus gros.

Conclusion

Silencieuse, spacieuse et plutôt agréable à l'œil, l'Allure est la digne représentante des grandes routières américaines. L'an prochain GM va remettre cette approche au goût du jour.

Deuxième avis : Jean-Pierre Bouchard

L'Allure n'est pas une voiture pour une personne dans la jeune trentaine. Elle attire néanmoins toujours une poignée d'acheteurs, pour la plupart loyaux à l'endroit de la marque. Abstraction faite des entreprises de location ou des parcs, elle plaît aux conducteurs plus âgés qui cherchent d'em-blée le confort, la tranquillité d'esprit, l'espace intérieur, et pour qui la marque évoque encore un certain prestige. L'acheteur type : un homme dans la soixantaine. Quoique, compte tenu de la carrosserie aux formes élégantes et dynamiques, elle puisse convenir aux acheteurs dans la jeune cinquantaine. Le moteur V6 de 3,8 litres, bien que agonisant sur le lit de la désuétude techno-logique, fait toujours preuve d'une grande solidité. Tout comme la boîte de vitesses. Le V6 de 3,6 litres n'est malheureusement plus. Dom-mage. Pour le prix demandé, l'ensemble est honnête. La valeur de revente est faible. Ce qui en fait une excellente voiture d'occasion.

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
5 Years/160,000 km

Corrosion:
3 Years/60,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Hybrid/Electric Components:
8 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/160,000 km
includes Courtesy Transportation

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 39,395.00 $
Frais de transport 1,350.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 40,745.00 $
Prix total sans les options 40,745.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Mid-Size

Powertrain

Transmission
Drivetrain Front Wheel Drive
Trans Order Code MX0
Trans Type 4
Trans Description Cont. HD Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 2.92
Second Gear Ratio (:1) 1.56
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.70
Reverse Ratio (:1) 2.38
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.29
Mileage
EnerGuide Estimate - City 12.9 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 8.1 L/100 km
Cruising Range - City 1166.33 mi
Cruising Range - Hwy 1857.49 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LS4
Engine Type Gas V8
Displacement 5.3L/346
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 300 @ 5600
SAE Net Torque @ RPM 323 @ 4400
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 680
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume 101.7 ft³
Front Head Room 39.4 in
Front Leg Room 42.3 in
Front Shoulder Room 57.2 in
Front Hip Room 55.3 in
Second Head Room 37.2 in
Second Leg Room 37.6 in
Second Shoulder Room 57.0 in
Second Hip Room 54.6 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 110.5 in
Length, Overall 198.1 in
Width, Max w/o mirrors 73.0 in
Height, Overall 57.4 in
Track Width, Front 61.7 in
Track Width, Rear 61.5 in
Min Ground Clearance N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume 14.3 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3770 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 100 lbs
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear Independent
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P235/50R18
Rear Tire Size P235/50R18
Spare Tire Size Compact
Wheels
Front Wheel Size 18 x 7 in
Rear Wheel Size 18 x 7 in
Spare Wheel Size Compact in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 15.2
Lock to Lock Turns (Steering) 2.75
Turning Diameter - Curb to Curb 38.8 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.6 x 1.2 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 12.4 x 0.9 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 64 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 5.3L SFI V8 engine w/active fuel management
  • HD 4-speed automatic transmission w/OD
  • Front wheel drive
  • 680 CCA battery w/rundown protection, glass mat
  • 4-wheel independent ride & handling suspension -inc: Bilstein monotube struts
  • Magnasteer variable assist pwr rack & pinion steering
  • Pwr 4-wheel Bosch disc brakes
  • Enlarged front & rear brake rotors
  • Dual chrome-tipped exhaust

EXTERIOR

  • 18" x 7" painted aluminum wheels
  • P235/50R18 all-season tires
  • Compact 17" spare tire w/steel wheel, jack
  • Rear spoiler
  • Body-colour body-side mouldings w/chrome inserts
  • Unique rocker moulding
  • Quiet Tuning -inc: laminated front side door glass & windshield, quiet laminated steel, enhanced exhaust tuning, enhanced melt on deadeners, increased use of acoustic materials
  • Chrome front & rear fascias
  • Chrome waterfall design grille
  • Halogen composite headlamps -inc: flash-to-pass, automatic light control, Twilight Sentinel
  • Front halogen projector fog lamps
  • Dual body-colour pwr heated remote mirrors
  • Solar Ray tinted glass
  • Variable intermittent flat blade windshield wipers w/wet arm
  • Chrome door handles

ENTERTAINMENT

  • AM/FM stereo w/CD/MP3 player -inc: seek & scan, digital clock, speed-compensated volume, TheftLock, (9) Concert Sound III speakers
  • XM satellite radio -inc: digital quality sound w/coast-to-coast signal coverage *Includes (3) free trial months beyond which service fees apply*
  • Rear window antenna

INTERIOR

  • Leather front bucket seats -inc: 6-way pwr driver seat adjuster, 6-way pwr passenger seat adjuster, 2-way pwr driver lumbar
  • Heated front seats
  • Split folding rear seat w/centre armrest & dual cupholders
  • Front floor console -inc: storage compartment, floor shift, (2) cupholders, aux pwr outlet
  • Embroidered front floor mats
  • Rear floor mats w/carpeted inserts
  • Tilt & telescopic steering column
  • Leather-wrapped steering wheel w/radio controls
  • Theft deterrent system w/electronic immobilizer
  • Analog instrumentation -inc: speedometer, temp & fuel gauge, tachometer, trip odometer, door & trunk ajar, washer fluid level & oil life monitor
  • Driver info centre -inc: 5 button language selection, personalization features, fuel data centre
  • Pwr windows -inc: driver side express-down & passenger lockout feature
  • Programmable automatic pwr door locks w/lockout protection
  • Remote keyless entry -inc: pwr trunk release, panic feature & illuminated entry
  • Remote vehicle start
  • Universal home remote
  • Steering wheel mounted cruise control
  • Content theft system
  • Retained accessory pwr for windows & radio
  • Dual zone automatic climate control
  • Pollen air filtration system
  • Rear seat heater ducts
  • Rear window defogger
  • Faux chestnut interior trim
  • Dual extendable visors w/covered illuminated vanity mirrors
  • Front & rear passenger assist handles
  • Electrochromic rearview mirror
  • Lighting -inc: glovebox, trunk, delayed entry exit w/theatre dimming, rear courtesy, front footwell, front map lights
  • Rear reading lamps
  • Front seatback map pockets
  • Cargo net

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system
  • StabiliTrak electronic stability control system
  • Full function traction control
  • Brake & transmission shift interlock
  • Driver & front passenger dual stage air bags w/passenger sensing system
  • Front & rear inflatable side head curtain air bags
  • OnStar in-vehicle communications & assistance service -inc: one year Directions & Connections Plan w/Turn-By-Turn Navigation
  • Rear parking assist
  • 3-point seat belts in all seating positions
  • Child security rear door locks
  • Lockout protection
  • Rear seat Lower Anchors & Top Tethers for Children (LATCH)
  • Tire pressure monitoring system
  • Internal manual trunk release handle
  • Dual note horn

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

SUPER PREFERRED EQUIPMENT GROUP 1SA 0 $

ENGINE

5.3L SFI V8 ENGINE W/ACTIVE FUEL MANAGEMENT
  • (STD)
LS4 0 $

TRANSMISSION

HD 4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
MX0 0 $

WHEEL TYPE

18" X 7" PAINTED ALUMINUM WHEELS
  • (STD)
NW5 0 $
18" X 7" CHROMED ALUMINUM WHEELS QR2 950 $

PAINT

BLACK ONYX 41U 0 $
QUICKSILVER METALLIC 17U 0 $
DARK MOCHA METALLIC 76U 0 $
RED JEWEL TINTCOAT 80U 380 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TYPE

HEATED FRONT BUCKET SEATS
  • inc: 6-way pwr passenger seat adjuster, 2-way pwr driver lumbar, seatback map pockets, rear seat armrest w/dual cupholders, leather-wrapped steering wheel w/radio controls (STD)
AR9 0 $

SEAT TRIM

COCOA, NUANCE SANDSTONE LEATHER SEAT TRIM
  • inc: woven embossed inserts
433 0 $
DARK TITANIUM/LIGHT TITANIUM, NUANCE SANDSTONE LEATHER SEAT TRIM
  • inc: woven embossed inserts
833 0 $

RADIO

AM/FM STEREO W/CD/MP3 PLAYER
  • inc: seek & scan, digital clock, speed-compensated volume, TheftLock, (9) Concert Sound III speakers (STD)
U3L 0 $
AM/FM STEREO W/6-DISC IN-DASH CD CHANGER
  • inc: seek & scan, digital clock, speed-compensated volume, TheftLock, (9) Concert Sound III speakers
U1V 435 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

ENGINE BLOCK HEATER
  • *With 1SM Advertised Special, only available in the ON region*
K05 75 $
PWR TILT & SLIDING SUNROOF CF5 1195 $
FRONT LICENSE PLATE MOUNTING PROVISIONS
  • *Included for vehicles shipped to BC, MB, NB, NL, NT, NS, NU, ON. Optional for vehicles shipped to AB, PE, QC, SK, YT*
VK3 15 $
BLUETOOTH SYSTEM
  • inc: microphone, voice recognition
UPF 150 $